Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jak stworzyć własną mapę (scenariusz)? - edytor scenariuszy dla początkujących
#1
Słowem wstępu: Jak sam tytuł wskazuje, ten poradnik przeznaczony jest dla graczy początkujących - opisuje podstawy, stworzenie prostego scenariusza krok po kroku. Bardziej ogólnie opisał to yard, w tym poście - zamieścił tam też kilka wskazówek dla bardziej zaawansowanych.

Jak stworzyć swoją własną mapę?

Zacznijmy od tego, że mapa to w OpenTTD scenariusz - i takiej nazwy będziemy od teraz używać. Dlaczego scenariusz? Mapa (wysokościowa) to ukształtowanie terenu, rzeki i morza, scenariusz do tego wszystkiego zawiera jeszcze miasta, przedsiębiorstwa, ale także niektóre ustawienia (jak np. data rozpoczęcia rozgrywki). Tworzenie mapy wysokościowej jest już trudniejszym zadaniem. Instrukcję można znaleźć tutaj. Więc:

Jak stworzyć własny scenariusz?

Po pierwsze, należy wejść w edytor scenariuszy. Służy do tego przycisk Edytor scenariuszy w oknie startowym.

Po jego kliknięciu otworzy się edytor - na razie jest tam pusta, płaska mapa. Spostrzegawczy gracze mogli już zauważyć, że główny pasek trochę różni się od tego z gry:

   

Teraz musisz zadecydować, czy scenariusz będziesz tworzyć na bazie losowo wygenerowanego świata, czy też kratka po kratce przekształcać płaski. Niezależnie od tego którą opcję wybierzesz, kliknij przycisk z mapą (pierwszy z ostatniej grupy, czyli dziesiąty od prawej). Otworzy się okno tworzenia terenu.

Przycisk Stwórz nowy scenariusz otworzy kolejne okno - tym razem będzie to już to, w którym wybierzesz parametry swojego terenu. W przypadku tworzenia płaskiego świata, możesz ustawić klimat, rozmiar mapy, datę rozpoczęcia gry i wysokość (dla 0 cały świat będzie zalany wodą). Jeśli wybierzesz opcję Losowy teren, będziesz mógł ustawić większość z parametrów dostępnych przy włączaniu gry w "normalny" sposób (przyciskiem Nowa gra). Ja wybrałem tę drugą opcję. Po kliknięciu Stwórz, ukazał mi się taki widok:

   

Wysepki, wzgórza... Tylko trochę tu pusto. Więc co dalej?

Miasta, przedsiębiorstwa i inne

Miasta? Tak, miasta, w edytorze scenariuszy to Ty decydujesz gdzie mają znajdować się miasta, jaka ma być ich wielkość, nazwa, czy układ dróg. Po kliknięciu na przycisk z domkiem przy drodze, otworzy się okno tworzenia miast. Tutaj możesz wybrać parametry. Ja chcę założyć średniej wielkości metropolię o nazwie Yazalo-City, na wyspie widocznej w prawym górnym rogu. Chciałbym też żeby w moim mieście drogi generowały się według ulepszonego algorytmu:

   

Po ustawieniu klikam na przycisk Nowe miasto, następnie w miejsce, w którym chcę to miasto wybudować...

   

Kiedy wprowadzisz już jakieś zmiany, warto swoją pracę zapisać - w przeciwnym wypadku możesz je utracić w wyniku jakiegoś błędu. Służy do tego czwarta ikonka od lewej na pasku narzędzi.

Oczywiście nie trzeba każdego miasta dodawać ręcznie, można umieścić losowe miasto, a nawet wiele losowych miast za jednym kliknięciem. Zróbmy to! Po kilkukrotnym kliknięciu przycisku Wiele losowych miast, zmiany są ogromne:

   
Odpowiedz
#2
A co, jeśli chciałbym usunąć jakieś miasto? Nie podoba mi się miasto Genfingbourne, chciałbym żeby w jego miejscu było jezioro przybrzeżne. Oczywiście można je po prostu zburzyć (w Edytorze scenariuszy wszystko jest darmowe), ale prawidłowo należy zrobić to tak jak na rysunku poniżej. W przeciwnym wypadku, na mapie pozostaną puste miasta-widmo.

   

Dobrze. Miało tam być jezioro, tak? Obniżymy więc trochę teren, żeby móc zalać go wodą. To pierwszy krok. Drugi - zalewanie wodą, rzecz jasna. Na pasku znajduje się przycisk z kanałem wodnym. Po jego kliknięciu otwiera się pasek konstrukcji kanału, wybieramy pierwsze narzędzie, i - koniecznie trzymając przyciśnięty Ctrl - klikamy w zagłębieniu. Automatycznie wypełni się ono wodą. Jeśli chcemy, żeby do naszego jeziora wpływała rzeka, używamy do jej umieszczenia przedostatniego (czwartego) narzędzia. Należy pamiętać, że rzeka może płynąć tylko po równym lub pochyłym w jedną stronę terenie (to znaczy, że dwa końce kratki są na górze, a dwa na dole - a nie jeden na górze, jeden na dole i dwa pośrodku):

   

Teren zaczyna powoli wyglądać fajnie, ale czegoś tu jeszcze brakuje... Przydałyby się jakieś przedsiębiorstwa. Do ich budowy służy przycisk z fabryką. W otwartym oknie znajdziemy wszystkie dostępne przedsiębiorstwa, a także opcję "wiele losowych". Wybieramy co chcemy zbudować, klikamy przycisk Zbuduj, wybieramy miejsce:

   

Zrobione? Ja teraz dorzucę do mojego scenariusza trochę przedsiębiorstw rozłożonych losowo, ale Ty możesz oczywiście wszystkie umieścić ręcznie. Warto mieć na uwadze, że to górny róg przedsiębiorstwa zostanie wybudowany w miejscu, w które klikniesz.

Jest jeszcze jedna rzecz dotycząca przedsiębiorstw, o której do tej pory nie mówiłem: Modyfikowanie wielkości produkcji. Podczas zwykłej gry ta opcja jest oszustwem, jednak w edytorze scenariuszy wystarczy kliknąć na dowolne przedsiębiorstwo (takie, które coś produkuje. Na przykład fabryka działa inaczej, ona tylko przetwarza), a pojawi się możliwość zwiększenia lub zmniejszenia produkcji

Scenariusz jest już grywalny, jednak nie wspominałem jeszcze o drogach. Tak, w scenariuszu można umieścić drogi. Robi się to tak samo jak w grze, jednak zablokowana jest budowa zajezdni, przystanków czy stacji załadunku - jednym słowem wszystkiego, co jest własnością firmy. Tak samo działa budowa kanałów: śluzy, akwedukty - tak, porty - nie. Tory nie są dostępne w edytorze, buduje je dopiero gracz

A może chcesz, żeby na Twojej mapie znalazły się drzewa? W odróżnieniu od gry, w edytorze scenariuszy na pasku jest specjalny przycisk budowy drzew - tak, ten z drzewami Smile. Po jego kliknięciu pojawi się okno umieszczania drzew - takie jak w grze, tylko z dodaną opcją Losowe drzewa.

Gdy już umieścisz miasta i przedsiębiorstwa, a może i drogi, rzeki i drzewa, zapewne zadasz sobie jedno z ważniejszych pytań:

Jak na tym grać?

Po zakończeniu projektowania, musisz znów zapisać swoją pracę. Kiedy już to zrobisz, możesz wyjść z edytora scenariuszy. Następnie na ekranie głównym kliknij przycisk scenariusze - w otwartym oknie pokażą się wszystkie zapisane. Wybierz dowolny, kliknij wczytaj, i proszę bardzo - możesz grać na swojej mapie:

   

Podczas pisania tego poradnika powstał, ze względu na dużą ilość przedsiębiorstw, bardzo łatwy scenariusz . Pewnym utrudnieniem jest jednak mocno pofałdowany teren. Scenariusz można pobrać tutaj:


.scn   scenariusz.scn (Rozmiar: 403.81 KB / Pobrań: 36)

(Po pobraniu najlepiej przenieść go do folderu, w którym zapisywane są scenariusze własnoręcznie utworzone w edytorze - w Windowsie domyślnie jest to C:\Users\(Twoja nazwa użytkownika)\Documents\OpenTTD\scenario)
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
[-]
Witaj
You have to register before you can post on our site.

Login/Adres e-mail:


Hasło:





[-]
Discord

[-]
Ostatnie posty
podreczne .chm , .hlp z istotniejszymi ...
Chciałbym zauważyć, ...luk3Z — 11:54
Najnowsza wersja patch'owa wydana na Gi...
Cześć! Sprawdzał k...luk3Z — 11:35
Jak uruchomoc open ott
Pobierając i instalu...pAter — 10:26
Jak uruchomoc open ott
Witam panowie jak ur...Hejden — 01:17
"Nietypowe" rysunki na serwerze
Sądzę, że należy się...yazalo — 16:44