Słowem wstępu: Jak sam tytuł wskazuje, ten poradnik przeznaczony jest dla graczy początkujących - opisuje podstawy, stworzenie prostego scenariusza krok po kroku. Bardziej ogólnie opisał to yard, w tym poście - zamieścił tam też kilka wskazówek dla bardziej zaawansowanych.
Jak stworzyć swoją własną mapę?
Zacznijmy od tego, że mapa to w OpenTTD scenariusz - i takiej nazwy będziemy od teraz używać. Dlaczego scenariusz? Mapa (wysokościowa) to ukształtowanie terenu, rzeki i morza, scenariusz do tego wszystkiego zawiera jeszcze miasta, przedsiębiorstwa, ale także niektóre ustawienia (jak np. data rozpoczęcia rozgrywki). Tworzenie mapy wysokościowej jest już trudniejszym zadaniem. Instrukcję można znaleźć tutaj. Więc:
Jak stworzyć własny scenariusz?
Po pierwsze, należy wejść w edytor scenariuszy. Służy do tego przycisk Edytor scenariuszy w oknie startowym.
Po jego kliknięciu otworzy się edytor - na razie jest tam pusta, płaska mapa. Spostrzegawczy gracze mogli już zauważyć, że główny pasek trochę różni się od tego z gry:
Teraz musisz zadecydować, czy scenariusz będziesz tworzyć na bazie losowo wygenerowanego świata, czy też kratka po kratce przekształcać płaski. Niezależnie od tego którą opcję wybierzesz, kliknij przycisk z mapą (pierwszy z ostatniej grupy, czyli dziesiąty od prawej). Otworzy się okno tworzenia terenu.
Przycisk Stwórz nowy scenariusz otworzy kolejne okno - tym razem będzie to już to, w którym wybierzesz parametry swojego terenu. W przypadku tworzenia płaskiego świata, możesz ustawić klimat, rozmiar mapy, datę rozpoczęcia gry i wysokość (dla 0 cały świat będzie zalany wodą). Jeśli wybierzesz opcję Losowy teren, będziesz mógł ustawić większość z parametrów dostępnych przy włączaniu gry w "normalny" sposób (przyciskiem Nowa gra). Ja wybrałem tę drugą opcję. Po kliknięciu Stwórz, ukazał mi się taki widok:
Wysepki, wzgórza... Tylko trochę tu pusto. Więc co dalej?
Miasta, przedsiębiorstwa i inne
Miasta? Tak, miasta, w edytorze scenariuszy to Ty decydujesz gdzie mają znajdować się miasta, jaka ma być ich wielkość, nazwa, czy układ dróg. Po kliknięciu na przycisk z domkiem przy drodze, otworzy się okno tworzenia miast. Tutaj możesz wybrać parametry. Ja chcę założyć średniej wielkości metropolię o nazwie Yazalo-City, na wyspie widocznej w prawym górnym rogu. Chciałbym też żeby w moim mieście drogi generowały się według ulepszonego algorytmu:
Po ustawieniu klikam na przycisk Nowe miasto, następnie w miejsce, w którym chcę to miasto wybudować...
Kiedy wprowadzisz już jakieś zmiany, warto swoją pracę zapisać - w przeciwnym wypadku możesz je utracić w wyniku jakiegoś błędu. Służy do tego czwarta ikonka od lewej na pasku narzędzi.
Oczywiście nie trzeba każdego miasta dodawać ręcznie, można umieścić losowe miasto, a nawet wiele losowych miast za jednym kliknięciem. Zróbmy to! Po kilkukrotnym kliknięciu przycisku Wiele losowych miast, zmiany są ogromne:
Jak stworzyć swoją własną mapę?
Zacznijmy od tego, że mapa to w OpenTTD scenariusz - i takiej nazwy będziemy od teraz używać. Dlaczego scenariusz? Mapa (wysokościowa) to ukształtowanie terenu, rzeki i morza, scenariusz do tego wszystkiego zawiera jeszcze miasta, przedsiębiorstwa, ale także niektóre ustawienia (jak np. data rozpoczęcia rozgrywki). Tworzenie mapy wysokościowej jest już trudniejszym zadaniem. Instrukcję można znaleźć tutaj. Więc:
Jak stworzyć własny scenariusz?
Po pierwsze, należy wejść w edytor scenariuszy. Służy do tego przycisk Edytor scenariuszy w oknie startowym.
Po jego kliknięciu otworzy się edytor - na razie jest tam pusta, płaska mapa. Spostrzegawczy gracze mogli już zauważyć, że główny pasek trochę różni się od tego z gry:
Teraz musisz zadecydować, czy scenariusz będziesz tworzyć na bazie losowo wygenerowanego świata, czy też kratka po kratce przekształcać płaski. Niezależnie od tego którą opcję wybierzesz, kliknij przycisk z mapą (pierwszy z ostatniej grupy, czyli dziesiąty od prawej). Otworzy się okno tworzenia terenu.
Przycisk Stwórz nowy scenariusz otworzy kolejne okno - tym razem będzie to już to, w którym wybierzesz parametry swojego terenu. W przypadku tworzenia płaskiego świata, możesz ustawić klimat, rozmiar mapy, datę rozpoczęcia gry i wysokość (dla 0 cały świat będzie zalany wodą). Jeśli wybierzesz opcję Losowy teren, będziesz mógł ustawić większość z parametrów dostępnych przy włączaniu gry w "normalny" sposób (przyciskiem Nowa gra). Ja wybrałem tę drugą opcję. Po kliknięciu Stwórz, ukazał mi się taki widok:
Wysepki, wzgórza... Tylko trochę tu pusto. Więc co dalej?
Miasta, przedsiębiorstwa i inne
Miasta? Tak, miasta, w edytorze scenariuszy to Ty decydujesz gdzie mają znajdować się miasta, jaka ma być ich wielkość, nazwa, czy układ dróg. Po kliknięciu na przycisk z domkiem przy drodze, otworzy się okno tworzenia miast. Tutaj możesz wybrać parametry. Ja chcę założyć średniej wielkości metropolię o nazwie Yazalo-City, na wyspie widocznej w prawym górnym rogu. Chciałbym też żeby w moim mieście drogi generowały się według ulepszonego algorytmu:
Po ustawieniu klikam na przycisk Nowe miasto, następnie w miejsce, w którym chcę to miasto wybudować...
Kiedy wprowadzisz już jakieś zmiany, warto swoją pracę zapisać - w przeciwnym wypadku możesz je utracić w wyniku jakiegoś błędu. Służy do tego czwarta ikonka od lewej na pasku narzędzi.
Oczywiście nie trzeba każdego miasta dodawać ręcznie, można umieścić losowe miasto, a nawet wiele losowych miast za jednym kliknięciem. Zróbmy to! Po kilkukrotnym kliknięciu przycisku Wiele losowych miast, zmiany są ogromne: