Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Prehistorie' ,a nowsze Ottd .
#1
W jezyku angielskim cala instrukcja pierwotnej wersji TT jest akurat na :
plik PDF

Cytat: ...
 _ I
______
INTRO

  W październiku 1992 r. Zacząłem składać kilka pomysłów.
Miałem za sobą inspirującą grę symulacyjną opartą na transporcie
gry takie jak Railroad Tycoon. Podstawowymi pomysłami było dać
użytkownikowi duży "żywy" świat, w którym można zbudować rentowną trans-
port sieć , konkurująca z wieloma innymi symulowanymi komputerowo
firmami transportowymi.

 Do listopada 1993 roku opracowywałem pomysł Transport Game
w grywalną grę w wolnym czasie. Grafika była bardzo
proste, działał tylko transport kolejowy i miasta,
a przemysł był bardzo prosty. Przyjaciele i krewni byli prze-
konani, aby spróbować grać w grę. Nawet ludzie, którzy normalnie nie
grali w gry komputerowe siedzieliby godzinami, całkowicie pochłonięte
w budowaniu linii kolejowych, trasowaniu pociągów i uzyskiwaniu tak dużych zysków
jak to możliwe.

  Kiedyś zacząłem pracować na pełny etat nad nową grą. Zdecydowałem
uczynić ją z wysoką rozdzielczością z izometrycznym punktem widzenia, dając jej dużo
więcej szczegółów. Dlatego skontaktowałem się z Simonem Fosterem. Simon był
uznanym artystą zajmującym się grafiką biznesową, który ma nadzieję przenieść się do
grafika z gier komputerowych. Wkrótce otrzymałem od niego trochę grafiki i
był zdumiony tym, jak dobrze pasują do gry. Simon był
Zredukowany, aby narysować całą grafikę do gry, a to dzięki
jemu, gra jest teraz tak atrakcyjna wizualnie.

Na początku 1994 roku gra, z niektórymi grafikami, miastami,
przemysł, pojazdy kolejowe i pojazdy drogowe działały skutecznie. Tak było,
zaczęło wyglądać atrakcyjnie i zacząłem rozwijać grę
ogromną symulacje, którą pierwotnie planowałem.

Samoloty, statki i pojazdy drogowe, a także awarie i
obsługa serwisowa, która idzie w parze z takimi rzeczami, firmy nie będące graczami,
budowa własnych linii kolejowych, sieci drogowej, powietrznej i morskiej
dodano również transport. Miasta i gałęzie przemysłu były podobne,
bardziej szczegółowo, dotowane usługi, wyprzedaż firmy,
prototypowe pojazdy, jednoszynowe, relacje miasto/firma i wreszcie
Łącze dwóch graczy zostało uwzględnione w zestawie.

Wreszcie TRANSPORT TYCOON jest gotowy.
Mam nadzieję, że lubisz grać w tę grę - z pewnością mi się podobało
tworzenie jej!
                                             Chris Sawyer

    _ II _
_____
W TLE
 
  TRANSPORT TYCOON prezentuje ogromny świat gry
by obsłużyć liczne małe miasta i zasoby surowcowe.
Masz dużą ilość pożyczonych pieniędzy i musisz
Udowodnić sobie. Ustaw koła w ruchu, aby stać się
TRANSPORTOWYM TYCOON'EM.
 
  Dopasowany przeciwko grupie bezwzględnych rywali musisz działać
szybko do budowania stacji , lotniska, doków, dróg łączących i kolei,
sieć powietrzna i okrętowa, która przenosi pasażerów, pocztę lub towary do
najbardziej lukratywne miejsca docelowe w celu uzyskania prowizji. Jak przez lata
masz szansę kupić bardziej zaawansowane i szybsze pojazdy
i statki - jeśli możesz sobie na nie pozwolić!

  Budujesz stacje, doki i lotniska i zarabiasz dzięki poł-
ączonym obszarom wymagających usług transportowych. Konstruujesz złożone
 sieci drogowe, kolejowe, powietrzne i morskie oraz jest torywalizacja na odległość
gdy próbujesz złapać swój kawałek akcji. Masz do czynienia z postacią
istnych rad miejskich, które wyrażają indywidualne i zróżnicowane postawy,
i radzisz sobie z katastrofami, takimi jak zawalenia się kopalni lub awarie autobusu, ciężarówki 
lub samolotów.

  To twoja szansa na uruchomienie kół, aby stać się
najlepszym do bycia TRANSPORT TYCOON.

 _ IX _
 
 ...

TUTORIAL / DEMONSTRATION

Gdy wybierzesz Tutorial/Demonstration z Głównego Menu
Otworzy się Menu Demonstracja. Masz do czterech opcji
toczące się dema. Kliknij numer demonstracji, którą chcesz
oglądać.

Wałkowanie Demo 1: Nazywanie gracza, Otwieranie Okno Mapy, utworzenie większego Okna Mapy, zamykanie Okna, Okno Budowa 
Drogi, ikony orientacji drogi, ikona zniżenia lądu,
Ikona buldożera, ikona przystanku autobusowego, ikona terminalu ciężarówki,
Zbudowanie nowego pojazdu, polecenia pojazdu, wysłanie pojazdu,
Opuszczenie gry.

Wałkowanie Demo 2: Zbudowanie toru kolejowego, zbudowanie stacji, ikona podniesienia terenu,
 Zbudowanie mostu kolejowego, wybór mostu, budowanie Depotu 
pociągu, Wybór Orientacji Depotu, Zbudowanie Nowego Pociągu,
Usuwanie pojazdu, więcej pojazdów, polecenia pociągu.

Wałkowanie Demo 3: Budowanie Lotnisk, budowanie nowych statków powietrznych, polecenia samolotów,
Wyśrodkowanie widoku głównego na pojeździe, Pokazanie poleceń samolotu.

Wałkowanie Demo 4: Budowanie Portów, Budowanie Stoczni Łodzi, Budowanie Nowego Okrętu.

 Zaleca się oglądanie wszystkich
 tych dem w/g porządku. One
 Pomogą szybko nauczyć się
 wielu dostępnych opcji
 w TRANSPORT TYCOON.

DEMONSTRATION WINDOW
 ...

   _ XVII _

 ...

  Ikona wykresów

 ...

* Wykres zysku operacyjnego  * Wykres historii wydajności

* Wykres dochodów
 
 ...

    _ IX _

 ...

 GRUPA KONSTRUKCYJNA

Następne cztery ikony do otwierania na belce związane są z Oknem Konstrukcyjnym. Te
Windows zawiera więcej ikon, niektóre do ogólnego użytku i
niektóre bardziej specyficzne dla jakiegoś środka transportu.

Ikona buldożera

Ikonę Buldożera można znaleźć we wszystkich czterech Konstrukcyjnych
Oknach. Służy do wyburzenia czegokolwiek na kwadratowej ziemi,
drzewa lub budynki. Buldożer nie obniża ziemi, to
pusty według rozmiaru obiekt, który chcesz zburzyć i
jego lokalizacja.

    _XX _

Ikony podnoszenia i opuszczania

Ikony podnoszenia i zniżania znajdują się także we wszystkich czterech
Oknach Konstrukcji. Te ikony umożliwiają zmianę
poziom ziemi podnoszą ją lub obniżają. Po prostu
kliknij na jedną z dwóch ikon; to zamienia strzałę w tą
Ikonę . Biała kropka pojawia się w głównym 3-D Świecie
 umieszczona w rogu, który chcesz podnieść lub obniżyć.
Kiedy umieścisz białą kropkę w odpowiedni
narożnik, kliknij LPM {lewy przycisk myszy} i wtedy cztery otaczające kwadraty
są zmienione.

Ikona Usuń
 
Ikona Usuń można znaleźć w
Budowa kolei i dróg. To jest
używane do wymazywania połowy kwadratu drogi,
jeden kawałek toru kolejowego lub sygnały bez uszkodzenia
cokolwiek innego na tym placu lub wokół niego. Wybierz przedmiot.
który chcesz usunąć i kliknij odpowiednią ikonę w
Oknie Konstrukcyjnym. Kliknij przycisk Usuń (Usuń powinien być
podświetlony po kliknięciu na niego). Pusty czerwony kwadrat
pojawia się w głównym Świecie 3-D. Umieść go nad obiektem,
który chcesz usunąć. Kliknij LPM, a obiekt zostanie usunięty.
Jeśli pojawi się Okno Wiadomości z wiadomością
"Nie mogę usunąć ..... stąd" zmienić położenie czerwonego kwadratu
i spróbować ponownie.

Ikona mostu

Ikona mostu służy do włączania sieci kolejowej lub drogowej
działającej, aby rozciągnąć kawałek ziemi bez potrzeby
wyrównywania lub podnoszenia. Mosty są używane do krzyżowania się
niskie doliny lub zbiorniki wodne (mogą być dowolnej
długość, ale tylko jeden kwadrat głęboki) i wcześniej zbudowany
Drogi i koleje.

Aby zbudować most, aby przejść przez dolinę lub rzekę, kliknij
Ikonę mostka (kursor zmienia się w most). Kliknij i przytrzymaj
LPM na kwadracie, od którego ma zaczynać się most
(ten plac musi być nachylony, a dolina nie może być głębsza
niż jeden kwadrat). Ciągle trzymając LPM w dół, przeciągnij kur-
sor od pierwszego kwadratu do kwadratu, gdzie chcesz
Most dokończyć (ten końcowy kwadrat musi być na przeciw
kierunek strony do pierwszego). Kiedy droga do Mostu jest
podświetlona białymi kwadratami i wydaje się poprawne, zwolnij
LPM. Jeśli zmiana nie jest poprawna, otworzy się Wiadomość,
Okno z komunikatem "Nie można zbudować mostu
tutaj " . Następnie musisz zmienić położenie mostu i spróbować ponownie.
Jeśli wyrównanie jest w porządku, białe pola znikają i
Otworzy się Okno Wyboru Mostu.

    _ XXI _

  Wybierz z okna, który styl mostu chcesz. Wszystkie
Mosty mają ograniczenie maksymalnej prędkości, którym może przejechać każdy pojazd
nie przekraczając jej. Im droższy Most, tym szybciej pojazd może
przejechać po nich. Musisz zdecydować czasem, który most jest odpowiedni,
, żeby zbudować nowy.

Ikona tunelu

Ikona tunelu umożliwia budowę dróg lub torów kolejowych
przez teren. Ikona umożliwia przekopywanie
Wzgórza lub góry dowolnej wielkości, o ile oba końce są odpowiednie
do budowy, tj. nachylenia w prawidłowym kierunku. Kiedy ta
Ikona jest zaznaczona, strzałka zmienia się w ikonę tunelu i a
 puste białe pudełko pojawia się w mianowanym Świecie 3-D. Umieść
kwadrat nad proponowanym wejściem do tunelu i trasą
wybrzusznia . Jeśli trasa pokazana przez białe puste kwadraty jest
prawidłowe kliknąc LPM i tunel jest skonstruowany. Jeśli
trasa jest nieprawidłowa lub białe kwadraty nie pokazują tra-
sy wszystko, musisz zrównać z ziemią lub wybrać nową
trase, zanim będziesz mógł zbudować tunel.
 
KONSTRUKCJA KOLEJOWA

   Kliknięcie ikony budowy szyn otwiera Okno
   Konstrukcyjne Toru.

  (...)

 OKNO KONSTRUKCYJI KOLEJOWEJ

     _ XXII _

  Ikony orientacji toru

 Ikony orientacji ścieżki Umożliwiają
budowanie toru w dowolnym kierunku. Kliknij
kierunek toru, który chcesz położyć. Za
puste pole pojawia się na
głównym Świecie 3-D, po umieszczniu tego, w miejscu
gdzie chcesz ścieżkę .kliknij LPM {lewy przycisk myszy}.

  Ikona stacji

 Ikona stacji otwiera Okno Stacji Kolejowej,
które pokazuje różne orientacje stacji do
wyboru z. Musisz także wybrać rozmiar stacji
i liczbę ścieżek, z których chcesz położyć
Dworzec.
  Rozmiar stacji ma duży wpływ na wydajność pociągów
rozładowywanych. Liczba torów ogranicza liczbę pociągów, które mogą być niesprawnie
ładowane jednocześnie, więc bardziej ruchliwe stacje potrzebują więcej niż jednego toru.

 Pamiętaj: zawsze możesz wyburzyć starą stację i zastąpić ją
 większą.

  Ikona sygnalizacji

Ikona sygnału jest potrzebna, gdy sieć kolejowa
zaczyna stawać się bardziej skomplikowaną, zwłaszcza gdy więcej niż jeden pociąg
 używa tego samego segmentu ścieżki.
Kiedy twoja sieć kolejowa staje się bardziej zatłoczona, może cię zdarzyć,
że nie można zbudować równoległej ścieżki obok poprzednio zbudowanej;
nawet jeśli istnieje zapotrzebowanie na inną usługę na trasie. To
odpowiedź brzmi: dwa pociągi na tym samym torze kontrolowane przez sygnały,
(w przeciwnym razie konsekwencje mogą być katastrofalne). Wszystko czego potrzebujesz
Zbuduj dwa przechodzące miejsca na głównej linii i po prostu wstaw sygnały
przed oboma wejściami do mijanych miejsc.

  Ikona Depotu Kolejowego

 Kliknięcie tej ikony powoduje otwarcie Okna Hali Taboru. Wybierz
jak chcesz, aby twój Warsztat był zorientowany. Pusty biały box
pojawi się. Po wybraniu miejsca, w którym chcesz mieć swojego pociągu
Zajezdnie, kliknij LPM. Twój Depot niezbędny do budowy
 pociągów.

 _

 ...

    _ XXX _

TUTORIALE
____________
TUTORIAL JEDEN

SIEĆ DROGOWA

 ...

    _XXXIV _
____________
TUTORIAL DWA

 SIEĆ KOLEJOWA/DROGOWA

Ten samouczek jest kontynuacją Tutorialu Pierwszego. Prowadzi cię przez
budowanie podstawowych usług kolejowych i łączenie ich z siecią drogową

  Kombinacje łączące kolej z innymi usługami transportowymi nie są
ograniczone. W trakcie gry ujawnia się coraz więcej kombinacji
podchodzące do ciebie, sprawiając, że twoja sieć staje się nieustannie zmieniająca
Ten przykład po prostu Cię wystartował.

 Pamiętaj: masz innych potentatów walczących o wszystkie aktywa na
 mapie, więc będziesz musiał pracować szybko, aby dostać się na szczyt i tam zostać.

EKRAN GŁÓWNYCH OPCJI

  * Kliknij Załaduj grę, otworzy się okno Załaduj grę.
    
  * Wystarczy wybrać grę Samouczek Jeden, klikając nazwę.
    
  Wrócisz teraz na pozycję, którą ukończyłeś poprzednim
tutorialem

  W tym drugim samouczku połączysz dwa miasta przez pasażer
ską kolej.

  Korzystając z Okna Mapy, wybierz miasto, które jest najbliżej Ciebie
używane do Tutorial Jeden (TOWN ONE) i na środku, klikając na
miasto (brązowe areały) w Oknie Mapy.

  Zmień nazwę tego nowego miasta na "MIASTO DWA".

  * Kliknij nazwę miasta; otwiera to Okno Informacji
     Miasta
.
     
  * Kliknij pasek zmiany nazwy (przycisk okna), usuń
    stara nazwa i zmień nazwę na Miasto Dwa.
    
  * Zamknij okno .

    _XXXV _

 BUDOWA STACJI KOLEJOWEJ

  * Kliknij ikonę Kolejowa Konstrukcja. Otwiera to Kolejowe
    Okno Konstrukcyjne.
    
  Wybierz miejsce w mieście drugim, aby umieścić swoją pierwszą stację (najlepiej
jak najbliżej Town One).

  * Kliknij ikonę Budowa Stacji

  Wybierz orientację stacji i kliknij 
odpowiednią ikonę.

  * Umieść stację w Świecie 3D, klikając wybrane przez siebie miejsce
    terenu . Jeśli ziemia nie jest równa, musisz ją podnieść lub obniżyć
    za pomocą odpowiedniej ikony.

  Wróć do Miasto Jeden, przewijając główny 3-D
Świat lub ponowne użycie Okna Mapy.

  * Zbuduj drugą stację po stronie miasta najbliższe dla twojej
    pierwszej stacji. Możesz ponownie podnieść lub opuścić ziemię.

WYPEŁNIENIE LUKI TOREM

  * Korzystając z ikon budowy toru, połącz dwie stacje
    razem.

  Zawsze korzystaj z kawałka toru, który daje Ci najszybszą i 
najtańszą trase.

  * Aby położyć ścieżkę, wystarczy kliknąć ikonę ścieżki, której chcesz użyć,
    następnie kliknij w 3-D Plansze na kwadracie, na którym chcesz budować.

  Pamiętaj, że być może będziesz musiał podnosić lub opuszczać obszary ziemi.
Pojawiają się komunikaty ostrzegające, gdy nie możesz zbudować. Możesz nawet
burzyć pewne obszary.

  Gdy stacje są połączone ścieżkami, musisz zbudować
Depot pociągu, dzięki czemu można kupić i przechowywać pociąg.

  * Wybierz miejsce na poziomie przy ścieżce do zbudowania i kliknij
    ikonę Budowy Depotu.

  Wybierz prawidłową orientację składu i umieść go obok
śladu klikając odpowiedni kwadrat.

  Wszystko, co musisz teraz zrobić, to kupić i przypisać mu trasę.

    _XXXVI _

KUPOWANIE POCIĄGÓW

Zakup pociągu jest bardzo podobny do zakupu pojazdu drogowego.

  * Kliknij na skład pociągu, który właśnie zbudowałeś.

  * Następnie w Oknie Depotu kliknij na Nowe pojazdy (dolny lewy
    okna).

  Spowoduje to otwarcie Okna Nowe Pojazdy Szynowe.

  Za pomocą paska przewijania po prawej stronie okna możesz
przewinąć dostępne pojazdy szynowe.

  W tym samouczku podświetlono silnik parowy M7, klikając
jego nazwa, a następnie na Zbuduj Pojazd na dole
okna.

  Nowy silnik pojawi się w Depocie pociągu i 
Otwiera się również Okno Pociągów.

  Teraz zbuduj dwa wagony pasażerskie w ten sam sposób.

  * Podświetlono wagon pasażerski, klikając jego nazwę, a następnie kliknij
    na Build Vehicle dwa razy.

  Teraz zamknij Kolejowy Depot i Okna Nowego Taboru
klikając "X" w lewym górnym rogu każdego okna.

 PRZYPISANIE POLECENIA DO POCIĄGÓW

Wszystko, co powinieneś otworzyć na ekranie, to Okno Nowego Pociągu.

  Aby wysłać pociąg, należy wykonać tę samą procedurę, co w przypadku pojazdów drogowych.

  * Kliknij ikonę zamówienia (czwarta w dół po prawej stronie
    Okna). Spowoduje to otwarcie Okna Kolejowych Poleceń.

  * Kliknij JedźDo (na dole Okna Poleceń Kolejowych)
    a następnie na stacji, którą chcesz, aby pociąg najpierw wezwał.

  Pusty biały kwadrat pokazuje, co wybierasz
główny Świat 3-D.

  * Kliknij na JedźDo, a następnie na drugą stację. Kolejność
    pojawia się w Oknie Poleceń.

  * Zamknij Okno poleceń.

  * Aby ustawić pociąg, kliknij pasek akcji (wzdłuż 
    dołu Okna). Tekst na pasku zmieni się z
    "Zatrzymany" do "Zmierza do" i pokazuje nazwę
    stacja, którą najpierw kazałeś pociągowi wezwać.

  Następnie pociąg wychodzi z zajezdni i rozpoczyna swoją trasę.

  Teraz zapis / save.
 
    _XXXVII _

______________
TUTORIAL TRZY

TWOJA PIERWSZA LINIA LOTNICZA

 ...

    _XXXX _

PORADY I WSKAZÓWKI

1. Na początek nie pożyczaj zbyt dużo pieniędzy; odsetki
    płatności zbankrutują Twoją firmę.
    
2. Użyj Okna Mapy, aby znaleźć obszary przemysłowe i rolnicze;
    dużo szybciej przewija się wokół głównego Świata 3D.
    
3. Im dalej przewozisz towar, tym więcej pieniędzy
    zrobisz w każdej podróży.
    
4.  Uważnie obserwuj wszystkie swoje pojazdy. Gdy zaczną się wyeksploatowywać,
    zaczynają kosztować więcej pieniędzy niż zarabiają
    przez awarie i korki, które powodują.
    
5. Możliwe jest lądowanie szybszych samolotów na mniejszych lotniskach,
    jednak ryzyko wypadku jest znacznie wyższe.
    
6. Naciśnięcie ikony pauzy zatrzymuje wszystko w świecie gry,
    ale nadal pozwala przewijać główny Świat 3-W i
    Okno Mapy.
    
7. Dotacje oferowane przez lokalne rady niosą ze sobą środki finansowe
    osłony dla tych, którzy najpierw spełniają wymagania. Mogą one pomóc
    przy pierwszym uruchomieniu firmy.
    
8.  Nowy pojazd jest oferowany wyłącznie na pierwszy rok
    produkcji. Niewzięcie prototypowego pojazdu oznacza, iż
    oferta jest przekazywana jednemu z twoich konkurentów.
    
    Jeśli zdecydujesz się wziąć pojazd przez pierwszy rok, jest prawdopodobne
    by miał wyższy wskaźnik awaryjności. Jeśli jednak weźmiesz
    pojazd wyłącznie, nie kupuj żadnego, bo rezygnujemy z używania
    pojazdu na następny rok.
    
9. Sprawdzaj wykresy, aby zobaczyć, jak się rozwijasz
    i relacje z twoimi konkurentami.
10. Umieszczanie drzew wokół stacji przyciąga więcej pasażerów.
      Może to być bardzo przydatne, jeśli masz bardzo zbliżoną stację  
      do jednego z twoich rywali. Drzewa przyciągają pasażerów na twoją stację.

    _XXXX _
    
11. Stacje z dwoma ścieżkami, na które możesz sobie pozwolić, to będzie
      oszczędza czas później, jeśli trasa stanie się rentowna i chcesz mieć
      inny pociąg na tej samej trasie.
     
12. Zmień nazwy miast, w których masz sieć, abyś mógł
      znaleźć go z Okna Miasta lub Stacji.
    
13. Podczas budowania dowolnego typu stacji, kliknięcie obszaru 
      pokrycia na ikonie pokazuje w głównym Świecie Trójwymiarowym, jak dużą 
      część otaczającego obszaru stacja będzie obsługiwać.
    
14. Używanie mijanych miejsc w jednym torze pozwala ci jeździć więcej
      niż jeden pociąg. Musisz umieszczać sygnalizacje na obu końcach
      miejsca przejścia na torze głównym, aby zapobiec kolizji.
    
15. Użycie punktów krzyżowania, gdy masz dwie kolejki
      linie biegnące równolegle do siebie pozwalają na uruchomienie
      o wiele więcej pociągów na tym samym torze. Umieść jako
      wiele przecinających się kawałków toru między liniami miasta
      jakie chcesz, ale pamiętaj, aby ustawić semafory po obu stronach
      każdego miejsca na torze głównym.

16. Stacja wielu torów przyspiesza czasy załadunku i rozładunku
      ponieważ możesz rozładować więcej niż jeden pociąg na raz. 
      Długość czasu jest ponownie skracana, jeśli dołączysz do wszystkich
      tory do wszystkich dostępnych stacji.
    
      Czyniąc to, upewnij się, że są sygnały na zewnątrz
      stacji na wszystkich torach. Również dla maksymalnej wydajności
      upewnij się, że pociąg może dostać się do dowolnej dostępnej stacji
      dowolnym torem.
   
 ...


Ale zanim w ogole powstawal okolo lat 1994/96,
to gdzies w roku 1990/92 w Japonii przetworzono na tzw. Axonometric projection , kontynuacje Railroad E.(PC) jako A-Train III

okładka

 - Railroad '88/89 to byla wlasnie poprawka amerykanskiego studio, A-Train z 1985 
(2D dostepne wtedy na 8-bitowych cos wiecej niz elektronicznych maszynkach do pisania z 64 do 512kb RAM, 2MHz , np. Sony MSX)

[Obrazek: railroad-empire_7.png]



[Obrazek: a-train_10.gif]
Zas A-T 
- ukazal sie tez na 16-bitowe komputerki (jak m.in. znane obecnie Atari, chociaz chyba skompilowano na inne platformy ),
[Obrazek: a-train_8.gif]

z edytorem construction set byl ze sloneczna pora dnia i nocnym oswietleniem z blaskiem ksiezyca naprzemiennie .
[Obrazek: Screenshot-3.png]
Charakterystyczne koleje wkompoonowane w zabudowania zyjacej populacji były jako aplikacja "komorkowa" tylko na okreslone aparaty ).
Open source tego zwane jako Free Train przy .NET framework 
technicznie niezbyt przyjelo sie mimo dodatkow, okraglego zakrzywienia torow .
Niemieckie Simutrans('99) z 90 stopniowym zawracaniem to raczej zupelnie inna improwizacja.
Od 2004 Ottd w miare jak rozwinelo sie graficznie i telefonia (ukazywalo sie przewaznie pod Android ), 
niektore ustrojstwa tego zostaly odlozone , za to pojawilo sie pare features/cech , ktore mozna by tu dodac .
#2
Zeby nie bylo ze w tym temacie nic , to chociaz odrazu krotki post.

Z Menu startowego OTTD -
   
mozna nie zauwaczyc roznicy w 8bpp pixels medium,, 
preferowana wersja night 
club .
Aby przejrzec liste co doszlo w O. to 
pod przyciskiem: Sprawdz dodatki online,,
zrobi sie okno w oknie:
   
wystarczy zaznaczyc i kliknac ,,pobierz - oczywiscie nie wszystkim obciazenie naraz.


Poza tym kiedys na rynku apek specyficzne bylo tlo muzyczne.
Grupa Digital Emotion z przelomu wiekow w klipie '2016  
dla pewnosci czy wyswietlaja sie video animacje:




 
Sciezki dzwiekowe midi
jakie bywaly w TtD nie sa zawarte , 
ze wzgledu powszechnie skromnych programow generujacych brzmienie .
Bywaja i exlusiv tyle ,ze wartosc lux. 
Choc Google tez za drobne sie nie sprzedawal i tym zyskal akcjonariat.
Jakby ktos dysponowal , to niezly motyw: 
naprawde nie tylko znane z tego , ze jest...znane ^


Natomiast wymieniajac 3 najlepsze nowosci standardowego OTTD, troche sie narzuce, ale najbardziej wskazane:
1. upgrade infrastruktury tzw. extra zoom ( m.in.NEWGRF z roznymi branzami gospodarki ) ;
2. Rozszerzona sygnalizacja tranzytu masowego -
w wersji standard dodatkowe 3 rodzaje ;
oraz punkt posterunkowy  
  (ustanowiony w celu umozliwienia polecenia przejazdu przez konkretny odcinek szlaku );
3 Skrypty ekonomiczne ( urozmaicenie multisieci ) .

Ad.1
W menu startowym wciskajac ,,Ustawienia NewGRF
otworzy sie :
     
Jesli cos jest na liscie ,,nie aktywne plik GRF,, 
to mozna by to wyprobowac poprzez zaznaczenie i klik ,,Dodaj-
( przenosi do aktywne pliki NewGRF ) .
No i zamkniecie tego okienka ,,Ustawienia NEWGRF 
aktywuje zmiany (lub dezaktywuje usuwane). 
Przez wczytanie scenariusza jest to automatycznie czynione ,
tylko w razie bez jakiegos skladnika wystarczy ~ ,,sprawdz dodatki online.

Ad.2 
Wprowadzenie nowego na tyle rozwija tam kolejnictwo,
ze wlasciwie do 2051 mozna wylaczyc monorail i maglev, w ktorym wymagane sa spore naklady 
( poza trybem izi ) . 
A uruchomieniu zwyklej torowej przeprawy, to wieksza inwstycja jest w przecietnej jakosci autostrad .
Tym mniej doswiadczonym z kolejnictwem, 
pozniej pojawil sie po sygalizatorach blokowych ,
typu nie blokowego (nie informuje o niezajetosci toru), 
zwany sygnalem szlaku (jedno i dwu kierunkowy).
Na stacje przelotowe wystarczy od razu ten ostatni ,
a zastanawiac sie nad szczegolami mozna pozniej .

       

  ^ Pod napisem nastawnia - posterunek .
Semafor obramowany na bialo moze byc jako wyjsciowy (ze stacji),
zolte ilustruje syg. wejscia  (inne tez mozna tam usytuowac).
To w niebieskim to światła przejsciowe (COMBo od KOMBinacji 2-ow poprzednichierwszym - moze pelnic obie funkcje -poprzednich) .
Na czerwono semafory sciezkowe. 

Wiecej o zasadach dzialania ,na tym forum sposrod wszelkich linkow na poczatek poniekad:
 https://openttd-polska.pl/Thread-Wielki-temat-wiedzy 

Ad.3
Skrypt - jak w podkatalogu AI - to plik typu text i moze byc z zaprogramowana inna architektura sztucznej inteligencji. 
Do edycji i sprawdzenia zaraz.
Dopiero wtajemniczonym w anglojezyczne kody jest pobieralnia 
dobrych rozwiazan z komentarzem narracyjnym .
Z menu glownego od ,,ustawienia SI/skrypty otwiera sie :
     
Jesli liczba konkurencji przy gornej listwie wskazuje wiecej niz 0 (mozna zmienic)
to podswietlaja sie dostepne sloty do wsprowadzenia swoich (albo losowo).
Wtedy ,,Wybierz SI 
   oSI.JPG - zalacznik w trakcie 
Gdy wybrana nazwa ,,Zaakceptuj -pojawi sie podmiot , ktory bedzie mogl uczestniczyc
jako np. ruch uliczny.

Podobnie jest z G.Script -miejsce w ktorym moze byc napisane: (brak)
 oScript.JPG - zalcznik w trakcie

Przy okazji jakby cos wyszlo najnowszego mozna zebrac.

p.s
moglabyc jakas awaria z ta odpowiedzia ( tudziez nie ten guzik ),
bo jest do 5 zalacznikow - jakby co juz wiadome i da sie skasowac , robiac drugi
#3
uzupelnienie do ostatniego postu -w oknie konfiguracji SI/GS:
  • kiedy zostanie klikniete(wybrane) ktores dostepne z listy w ramach SI ,
    a nastepnie , ponizej przycik ,,Wybierz SI , pokaze sie to :
 
   
 ^ Ad3 oSI.JPG
         ten sam efekt po podwojnym kliknieciu bezposrednio na pozycji z listy

 
  • i kiedy tzw. podwojnie klikany ten uwypuklony pasek w ramach G.Script  ,
    pokaze się to :
   
 ^ Ad3 oScript.JPG
         (jesli po jednym kliknieciu, nie pokaze sie,
          to trzeba potwierdzic kliknieciem w pierwszy przycisk u dolu konfiguracji 
         ( napis w zaleznosci od translacji moze byc ,,Wybierz Skrypt )
W obu sytuacjach wlaczenie czegos nastepuje po wybraniu z tych list np.klikniety 2 razy 
lub raz + 1 na ,,Zaakceptuj .



W Artificial Intelligence (ang.) to nie ma to wplywu marketingowego,
ale wbudowane w algorytmy , cos takiego jest okay:
     
^ zakrety jako/do prostopadlego wjazdu/wyjazdu nie za ostre ,  


niz takie sobie rozjazdy :
   
#4
Po 1999 istniala kiedys poprawka TTDPatch
http://www.ttdpatch.net/
To w tym wprowadzono po raz pierwszy  m.in.:
~ mozliwosc dodawania nowych zestawow pojazdow .
~ grafika rozdzielczosci powyzej 640x480
~ wieksze max. liczby srodkow transportu
~ dluzsze pociagi i stacje
~ mozliwosc budowy torow na zboczu
~ przystanki busow wzdluz istniejacej drogi
 
Ze wzgledu na desynchronizacje po sieci (w multi)  , bylo tylko do offline ,
#5
OTTD do 2010 roku nie bylo w kompletnej wersji 1  . 
W paczce program zachowano osobno  z odzielnymi:  gfx (multimedia wizualne) , sfx (wstawki efektow audio ) i msx (mix sekwencji .mid ) .
Zaczelo sie bodajze v. 0.1.1 - grafiki byly jeszcze z TTD , w ktorych mozna bylo zmieniac nazwy z listy taboru:
 http://www.tt-terminal.co.uk/ttdveh.shtml
W TT mialy oryginalne nazwy  (kolejowe upodobniane do prawdziwych):
 http://www.tt-terminal.co.uk/ttoveh.shtml

bazowy wykaz pojazdow drogowych , powietrznych , wodnych :
 http://www.tt-terminal.co.uk/ttroadveh.shtml
 http://www.tt-terminal.co.uk/ttplane.shtml
 http://www.tt-terminal.co.uk/ttship.shtml

system branzowy - spis obrazowy:
 http://www.tt-terminal.co.uk/ttindustries.shtml
 
 Oprocz moze drugorzednych rzeczy jakie zostaly wlaczone do Ottd to chyba przede wszystkim: wyzsze mosty (i dluzsze) i rozbudowane porty lotnicze oraz infrastruktura tramwajowa (dostepna z .grf  tramwajów ) 

[Obrazek: file.php?id=200182]

https://www.tt-forums.net/download/file.php?id=201075




Wybrane zmiany :
https://wiki.openttd.org/OpenTTD:Changes_from_TTD
Z dodanych funkcji do uzycia nie tylko dla tramwaju jest harmonogram jazdy -,,Timetable
w ktorym mozna dokladnie dostroic predkosci przemieszczania i czasy zatrzymania  .
 Otwiera sie z ponizej zilustrowanej listy polecen (tak jak wskazuje strzala nakierowana na przycisk ,,Rozkład)

   

Rozklad jazdy zwany i harmonogramem -
pozwala okreslic, jak dlugo pojazd powinien jechac przez kazda czesc trasy 
(pomiedzy stacjami, uwzgledniajac depoty, punkty posterunkowe)
i ile czasu przebywa na kazdym postoju -zatrzymaniu.
Mozna okreslic ograniczenia predkosci miedzy kolejnymi poleceniami. 

   

Chocby do tego przydaloby sie skompilowanie Ottd z 'zegarem' (niekompatybilny zapis-save) to dziala i bez godzin z minutami :
,,Zmień czas 
-Zmienia okres czasu przypisany do linii w harmonogramie. Pojawi sie okno z monitem o nowy czas trwania.
,,Usuń czas 
-Usuwa okres czasu (przyporzadkowany). Pozwala pojazdowi zabrac tyle czasu, ile chce, z wybrana podroza.
,,Zmień limit prędkości
-Zmienia maksymalna predkosc, z jaka pojazd powinien jechac wzdłuz zaznaczonej czesci swojej podrozy. Pojawi sie okno z prosba o nowe ograniczenie predkosci.
,,Wyczyść limit prędkości
-Usuwa ograniczenie predkosci. Pojazd pojedzie wtedy tak szybko, jak to mozliwe.
,,Data początkowa
-Ustawia date rozpoczęcia harmonogramu. Pojawi sie okno z monitem o datę rozpoczęcia rozkładu jazdy.
,,Wyzeruj opoznienia
-Resetuje licznik opoznien. Deklaruje, że pojazd podrozuje na czas, wiec przestanie probowac nadrabiac i lub zwalniac.
,,Autouzupełnianie
-Wypelnianie automatycznie na podstawie nastepnej podrozy. Wypelnia dane, dzieki czemu mozna je dostroic pozniej. 
 Bez~destrukcyjne autouzupełnianie 
Wypełnianie automatycznie na podstawie nastepnej podrozy, pozostawiajac czas oczekiwania nietkniety. Przydatne, gdy aktualizowany rozkład jazdy do nowych czasow podrozy, na przyklad podczas korzystania z nowego szybszego pojazdu na starej trasie.
 
   wymagany \ zaplanowane -
 Wlaczenie autouzupełniania usuwa wszystkie poprzednie harmonogramy (polecenia predkosci, czasu,  oczekiwania na stacji). 
 Mozna uzyc tego nie pierwszego autouzupełniania , wlaczonego ~ przez nacisniecie ctrl + klikniecie przycisku  autouzupelniania


  • Automatyczne rozmieszczanie pojazdow za pomocą rozkładu jazdy (version>=1.4).
Podstawowy sposob, w jaki to dziala, wyglada nastepujaco:
Suma liczby dni w rozkladzie jazdy (do przebycia calosci) jest podzielona przez liczbe pojazdow wspoldzielacych rozklad jazdy (wynik tego to odstep).
Data rozpoczecia kazdego pojazdu jest nastepnie zwiekszana o „liczbę odstepu” (lub razy x kolejnych).
Kazdy pojazd przyspiesza lub zwalnia w zaleznosci od tego, czy jest pozno, czy wczesnie, zgodnie z harmonogramem.
Nalezy uwzglednic niewielki luz, na usterki  -ogolnie zmienic na dluzsze czasy jazdy (np.dodac +1) , postoje.
Zakladajac na przyklad, ze jest autokar, ktory jedzie 8 dni, aby ukonczyć trase. 
Jesli nastepnie sklonowany ten przewoznik 3 razy, bedzie razem 4 autobusy dzielace zamowienia. 
Automatyczne rozmieszczenie ich oznacza, że każdy bus wyruszy w 2 dni po ostatnim. 



Jak używać rozkładu:
  1.  Wyznaczenie trasy standardowo, korzystajac z zakladki zlecen (obok nazwy skladu powinieno widniec napis w nawiasie: Polecenia).
  2. Po zakonczeniu klikniecie na przycisk ,,Rozkład (Rozkład jazdy) i kliknite ,,Autouzupełnianie.
  3. Uruchomienie pojazdu 
  4. Gdy ukonczy trase i wypelni sie harmonogram, wtedy otwierajac okno z poleceniami  mozna dodac troche luzu do harmonogramu, aby uwzglednic wieksze ladowanie .


Powielanie pojazdow (klonowanie) za pomocą klikniecia+ctrl pozwoli udostepniac liste polecen z rozkładem jazdy.
Przytrzymujac klawisz Ctrl, mozna dopisac date rozpoczecia.
Ustawic data początkowa w przyszlosci (na kilka dni po aktualnym czasie). 
Pojazd powinien dotrzeć do pierwszej stacji przed tym czasem.
Po wyslaniu w trase beda zbierac sie na pierwszej stacji, ale powinny odjechac w odstępach czasu , az zostana rozmieszczone regularnie.
Mozna sprawdzac rozkład jazdy każdego pojazdu , czy data rozpoczęcia kazdego pojazdu jest rownomiernie rozlozona.
Moze okazac sie, ze latwiej bedzie pauzowac dla wypełnienia harmonogramu, aby sklonowac(powielic) inne pojazdy i ustawic harmonogram bez obawy, ze pierwszy pojazd bedzie jechal zbyt daleko.
Nie jest konieczne ustawianie daty rozpoczecia w przyszłości ani nawet zatrzymanie pierwszego pojazdu. 
Pod warunkiem, ze w harmonogramie bedzie troche luzu, pojazdy beda przyspieszac i zwalniac w miare potrzeb, a ostatecznie beda bardziej rownomiernie rozstawione. 




Ponadto wiele nieoficjalnych wersji OTTD posiada dodatki, ktore moga zostac dolaczone .
Jak wariant z manewrowaniem w tym odczepianie\doczepianie wagonow - w trakcie rozwoju realistic train shunting .
Chocby nie ma dopracowanej fizyki wagonu zwiazanej z pochylymi torami ( hamowanie bez silnika ).
Ponizej zobrazowane polecenia , aby sklad kolejowy zmienil bieg (lokomotywa rozlacza sie i zawraca by przyczepic ponownie wagony od strony drugiej  :

   



Sporo postepow jest przy daylength-"real" time i przypuszczalnie niebawem w pakiecie JGR's z programowalnymi semaforami , ktore moga zastepowac presygnalizatory  
( jak wykonuje sie programowanie zostalo napisane przez p. Jonathana G. Rennisona - byc moze wkrotce jakies streszczenie  )
.
#6
A najlepszym w tym wszystkim był AI z pojedynczymi schematami budowy; drążący tak szybko w ternie pod budowę, że aż oczy z orbit wychodziły mówiąc, że ja też tak chce budować w takim tempie niwelować teren jak AI i kłaść tory, ale niestety wówczas to było niemożliwe, aż do wymyślenia algorytmu "copy/paste" (swego czasu wyjaśnił to Mike), zobaczcie sami 21 , fajna była to opcja znacząco przyspieszała ona grę po odpowiednim ogarnięciem tematu.  Smiley62
#7
o i z obrazami presygnaly


A w bardziej zlozonych stacjach moga byc stosowane programowalne  (przy zwiekszonym ruchu,  kosztach  - rozstawienie conajmniej 4 kafle ).
Programowane sygnaly mozna odroznic od sygnalow nie programowanych za pomoca okna Landinfo (z menu "?"): tekst moze zawierac slowo „programowany”. 

Zas po wstawieniu sygnalizatora programowalnego (z 'belki' menu przy kursorze moga ukazywac sie podpowiedzi) i kliknieciu w ustawienia sygnalu-program (przycisk zmieni sie na wklesly), otworzy sie program tego, ktory zaznaczony

   

W programowalnej sygnalizacji jakby uklada sie warunki jakie powinny byc spelnione, aby ustalic wymagany sygnal.

Przykladowo sygnal mozna uzaleznic od oddalonego semafora (pobierane sa wspolrzedne plytki) lub przeciwleglego -wskazujacy przeciwny kierunek jazdy .

Kazde zaprogramowanie odbywa sie poprzez wybor z list rozwijalnych gotowych sekcji sformulowan. 
Jednym z 'operatorow' (co podac na sygnale) moze byc "porownywacz" -np. z dalszym szlakiem, aby nie blokowac odcinka przed (dwukierunkowego rozwidlenia) . 

Programowanie z uzyciem przyciskow ( sposob podobny w ZX Spectrum ):
  •   Wstawienie ( klikniete rozszerzy sie na wiecej) - Ustanowić Stan ( i pojawi sie w "programie" ...).
  •   Gdy zaznaczone (klikniete i podswietlone): Jeśli ... , to
            mozna wybrac z rozwijalnej listy (przycisk ponizej -pierwszy) np. stan sygnału,
  •   przycisk ,,Ustaw Sygnał pozwala wskazac inny sygnal sterujacy (programowalny lub wyjsc.).
        # Wtedy, tak samo jak w poleceniach , podswietlenie wskazuje,  umieszczanie do listy nad tym
                  i tak mozna wstawić tzw. status sygnału, jego kolor poprzez Ustaw Stan Sygnału
                  ( pojawi sie - zmienna : Zrób stan ... ).
              # pod wyrazeniem: inaczej (Else) mozna dodac rozne .
 
  ,,Przejdź do sygnału - pokazuje odniesienie do sygnalu uzytego - wysrodkowuje mape (przycisk nie udostepnia sie odrazu )
  ,,Usunąć - kasuje wprowadzone linie .       
  Przyciski udostępniania i kopiowania sluza do kopiowania (tudziez udostepniania) odpowiednich zestawow kryteriow z istniejacymi zaprogramowanymi sygnalami, 
klikajac przycisk, a nastepnie sygnal do kopiowania/udostepniania. 
Zestaw kryteriow jest usuwany po usunieciu/zresetowaniu ostatniego sygnalu, ktory do niego odwoluje sie .
  Przycisk ,,Usuń program (calosc miedzy start i koniec) resetuje programowanie sygnalu, nie wplywajac na zadne wspoldzielone sygnaly, tak jakby sygnał zostal usuniety i zrekonstruowany. 

Chyba od TTDPatch testowego semafory programowalne mozna zastosowac i do zliczania (liczby ze swiatlami ziel. albo czerw.) sygnalow wyjsciowych i "combo" , 
oraz wyliczenia jedno lub dwu kierunkowych ( przejezdnych / nieprzejezdnych ) sygnalow wyjsc. i komb.
- na tej podstawie moze zmieniac swoja wlasciwosc 
.


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości