Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Train Depot
#1
Sprawa jest prosta. Jak pociąg nie ma "Train Depot" w rozkazach to głupieje.
Właściwie to dostaje wolnej woli i jak mu się zapragnie to podjedzie do depotu.
Wynikają z tego same nieszczęścia. Pociągi kręcą się bezwładnie, robią pętle na stacjach, gubią się.

Można łatwo temu zaradzić.
Wystarczy dodać przynajmniej jeden depot to rozkazów i pociąg automatycznie traci wolną wolę.

Oto przykład:
[Obrazek: 7451.jpg]
Pociąg po załadunku wjedzie do serwisu za stacją.
To samo zrobi po wyładunku.

Trzymając klawisz ctrl naciskamy na kolejne ordery (rozkazy) danego pociągu.
Ekran zostanie automatycznie wycentrowany na danej budowli.

Zalety:
- pociąg nie kombinuje samemu
- jedzie do depotu kiedy my tego oczekujemy

Wady:
- usuwanie depotów jest męczące - trzeba sprawdzić, czy ktoś z nich korzysta
- pociągi zawsze wjeżdżają do depotu
- przy większej ilości pociągów mamy korek przed depotem
#2
Usuwanie depotów. Zmiana ich miejsca.

Zawsze, ale to zawsze przed usunięciem depotu sprawdzamy, czy jakiś pociąg z niego korzysta.
Korzysta, czyli ma go w rozkazach.

Klikamy na depot.
Następnie na małą ikonę pociągu w prawym dolnym rogu.
Dostajemy listę pociągów z niego korzystających.
[Obrazek: 2272.jpg]
Bardzo irytujące jest, gdy depot zostanie usunięty a następnie połowa pociągów krzyczy, że ma "invalid order".

Przypominam, trzymanie ctrl i klikanie po orderach (rozkazach) bardzo ułatwia budowanie.
#3
Pociągi zawsze wjeżdżają do depotu.

Gdy mamy depot w orderach (rozkazach) to pociąg zawsze go odwiedza.
Nie jest to optymalne rozwiązanie.

Z pomocą przychodzi flaga "service", którą można dodać do rozkazie wjazdu do depotu.
Klikamy na order numer 2 a następnie w prawym dolnym rogu "service".
To samo z pozycją numer 4.
[Obrazek: 5643.jpg]
Działa to następująco.

Pociąg się ładuje (rozkaz 1).
Gdy skończy załadunek to jeszcze będąc na stacji przechodzi do drugiego rozkazu.
Jest tam flaga "service".
Teraz następuje decyzja. Jeżeli pociąg jest w dobrej kondycji to omija rozkaz 2 i idzie do trzeciego (stacja rozładunkowa).
Przy złym stanie pociągu rozkaz nie jest pomijany i pociąg wjeżdźa do depotu
Rozkazy 3 i 4 działają tak samo dla stacji końcowej.

Taki układ rozkładu jazdy sprawdza się przy większej ilości pociągów. Jednak nie rozwiązuje problemu długich tras.
#4
Długie linie, dużo pociągów.

Czasem jeden depot przy stacji załadunkowej i wyładunkowej to za mało.
Dużo pociągów - depot zapchany.
Linia jest długa - pociągi psują się po drodze.

Można dodać depoty po drodze. Tak nie należy tego robić.
[Obrazek: 6884.jpg]
Powyższy przykład jest zły/zły.

Dlaczego?
Otóż wynika to bezpośrednio z zasady działania flagi "service".
Jeżeli pociąg opuszcza stację to przechodzi do rozkazu numer dwa.
Tam dokonuje wyboru. Tam, czyli na liście rozkazów - pociąg dalej jest na wylocie stacji.
Jeżeli uzna, że jest sprawny to przeskakuje rozkaz 2.
Rozkaz 3 (depot daleko na linii) jest taki sam jak 2 (też ma flagę service).
Jeżeli pociąg ominą rozkaz 2 to od razu ominie 3.
Wszystko to będzie się działo jak jeszcze pociąg jest na stacji załadunkowej.

Trzeba jakoś wykombinować aby pociąg podejmował decyzję zaraz przed depotami na linii.
[Obrazek: 3685.jpg]
Teraz jest już lepiej.
Pociąg opuszcza stację załadunkową i dokonuje wyboru czy wjechać do depotu.
Następnie ma rozkaz przejazdu przez waypoint. Pociąg pokona dość długą drogę zanim tam dotrze.
Po przekroczeniu punktu kontrolnego znowu dokonuje decyzji "wjechać czy nie wjechać do depotu".
Ważne jest, że ta decyzja zostanie podjęta gdy pociąg będzie w pobliżu danego depotu.
Decyzję podejmie na podstawie stanu w jakim się znajduje teraz, a nie przy wyjeździe ze stacji załadunkowej.
#5
Depoty na liniach wielotorowych.

Gdy mamy kilka torów w jedną stronę to sprawa się trochę komplikuje.
Oto przykład jak nie należy robić.
[Obrazek: 8496.jpg]
Każdy waypoint jest indywidualny, czyli pojawiają się problemy.
Po mimo kilu torów w jedną stronę pociągi i tak będą się pchać przez dany waypoint.
Rozdzielanie pociągów na te co mają jechać prawą/lewą stroną też jest bez sensu.
Połowa pociągów będzie miała 02a a druga 02aa w rozkazach.

Na szczęście jest rozwiązanie.
[Obrazek: 2837.jpg]
Proszę spojrzeć na rozkaz numer 3. Występuje tam zwrot "go via".
Oznacza, że pociąg ma przejechać przez daną stację bez zatrzymywania się na niej.
#6
Taka drobna uwaga.
Jak dodajemy depot do rozkazów to możemy przytrzymać klawisz CTRL podczas klikania na depot.
Automatycznie zostanie ustawiona flaga service.
#7
Stacja z dużą ilością pociągów.

Problemy zaczynają się, gdy mamy stację mocno obleganą.
Przykład takiej stacji to elektrownia do której dostarczamy węgiel z całej mapy.
Jeden depot na wylocie przestanie się sprawdzać.

W takiej sytuacji można użyć następującego rozwiązania.
[Obrazek: 9648.jpg]
Każdy pociąg, który opuszcza stację wjedzie do depotu.
Powyższych depotów nie dodajemy do orderów (rozkazów).

Czasem zachodzi potrzeba stworzenia dwóch takich stacji.
Przykład to linie pasażerskie, dobra oraz stal.
W takiej sytuacji pociągi nie będą miały w orderach żadnego depotu.

Rozwiązaniem jest umieszczenie na linii depotów wraz z waypointami.
Jak to zrobić opisałem post wyżej.
#8
niemiec wykombinował rewelacyjny typ obowiązkowego depotu.
[Obrazek: 7009.jpg]
Na jedną nitkę przypadają 2 depoty.
Brak toru "na wprost" - pociąg musi odwiedzić serwis.
PBS na wjeździe powoduje że pociągi mogą się "mijać".
Jeden wjeżdża do depotu a drugi w tym samym czasie go opuszcza.

Oczywiście powyższych depotów nie dodajemy do orderów/rozkazów.
#9
Alkomat wykombinował jak upchać podwójne depoty na małej przestrzeni.
[Obrazek: 59810.jpg]
Rozwiązanie w sam raz na wylot stacji.

Budujemy 3 nasypy (a, b, c).
Pierwsza linia ma serwis na nasypie "a", druga na "b" a ostatnia na "c".
Co ciekawe gdy mamy więcej linii to czwartą serwisujemy na nasypie "a", piątą "b" i tak w kółko.
Nieważne ile mamy linii to trzy nasypy wystarczają.
#10
Ostatnio jest moda na następujące linie:
- duża stacja, przymusowe depoty na wylocie (coś na kształt stacji z poprzedniego posta),
- linia przez całą mapę,
- druga stacja identyczna jak pierwsza
- tylko dwa ordery w rozkładzie (stacja 1 i stacja 2)
- brak depotów w orderach

Sprawdza się to różnie. Brak depotów powoduje, że pociągi przelatują przez stacje a potem nawracają gdzieś na linii. Potrafi się z tego zrobić niezły chaos - więcej pociągów przelatuje niż jest obsługiwanych przez daną stację.
Zauważyłem, że dodawanie depotów do orderów jest "zbyt męczące" dla większości graczy.
Trzeba się nabudować a lista rozkazów dochodzi do 12 pozycji. Łatwo o pomyłkę i trzeba się bardzo pilnować.

Można to obejść. Proponowane rozwiązanie.
[Obrazek: 76211.jpg]
Nasz pociąg dostał jednego depota do orderów. Automatycznie stracił wolną wolę - nie będzie się pałętał bez celu.
Co ciekawe nigdy do tego serwisu nie wjedzie.

Opis rozkładu
- wjazd na stację 01 - załadunek/wyładunek wedle woli
- przelot przez stację "hack" - pociąg w tym miejscu będzie już po przymusowym serwisie
- depot z flagą service - nigdy nie skorzysta ponieważ właśnie był serwisowany
- stacja 02 - załadunek/wyładunek wedle woli
#11
Ech, szkoda, że temat wygląda jak wygląda. Dobrze by było zrobić reupload fotek. Ja tu wszedłem z zamiarem aktualizacji (można łączyć punkty kontrolne, o czym tu był brak informacji), ale widzę, że nie ma czego aktualizować...
#12
Moment Wink Posta napisze bo hosting mamy gotowy.
#13
Tych fotek co dostałem od Mike jest b. dużo. Trzeba połączyć co idzie do czego.
#14
http://www.openttd.yoyo.pl/index.php?mod...&art=depot =]

edit: Już poprawiłem obrazki Tongue Zaraz poprawie jeszcze w kilku innych poradnikach.
#15
No to teraz można poprawić to, o czym pisałem.
(21-03-2009, 02:37)Mike napisał(a): Oto przykład jak nie należy robić.
[Obrazek: 8496.jpg]
Trzeba zmienić na "Tak należy to robić" - w obecnej wersji punkty kontrolne budowane obok siebie są już automatycznie łączone w jeden. Dlatego też teraz takie kombinowanie:
(21-03-2009, 02:37)Mike napisał(a): Na szczęście jest rozwiązanie.
[Obrazek: 2837.jpg]
traci sens - możnaby w ogóle usunąć tamten post.
#16
[Obrazek: wtelap.jpg]

Dzisiaj 2 patenty, które stosuje gracz Mama.

A - Zamiast trzech nasypów o szerokości 1 kratki można zrobić dwa na 2 kratki.
Wygodniej się buduje depoty. Całość mniej miejsca zajmuje względem rozwiązania z trzema nasypami.

B - Odwrócone PBSy znacznie zwiększają koszt trasy. Jak postawimy kilka takich semaforów za stacją to gra pomyśli że depot jest bardzo daleko
i tym samym nie wpadnie na genialny pomysł aby wypuścić pociąg ze stacji bez wyładunku/załadunku.
Rozwiązanie jest o tyle genialne, że nie potrzebne są już depoty na wjeździe do stacji.


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości