Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Mapa Europy] Nowy serwer - dyskusja
#1
Mouse założył dziś na próbę nowy serwer w dotychczasowe miejsce mało popularnego serwera Goal. W związku z tym założyłem temat, aby można było zaproponować swoją wizję, jak mógłby on wyglądaćSmile No i czy w ogóle jest sens.
W chwili obecnej na serwerze używany jest dość słaby scenariusz z mocno kwadratową mapą wysokości, losowymi miastami i ogromną ilością przedsiębiorstw - warto by było wprowadzić w nim trochę zmian.

Przede wszystkim: na jakiej mapie powinien bazować scenariusz? Obecnie dostępnych jest kilka różnych map wysokości Europy (można też pomyśleć o całkiem nowej). Większość jest w formacie 2x2, są też 2x1 dla samej części wschodniej oraz tylko centralnej. Jest też jedna z naturalnym widokiem (obrócona o 45st.), którą wyjąłem z bardzo dobrego scenariusza autorstwa Myfineshrine, który mógłby być bardzo dobrą bazą dla scenariusza na nowym serwerze. Oryginalny jest z niemieckimi nazwami miast. Można znaleźć go na tej stronie: http://www.tt-ms.de/forum/showthread.php?tid=3658. Niestety nie wiem jak jest z licencją, czy autor nie zastrzegł sobie jakichś praw. Nigdzie nie znalazłem informacji o tym. Mam ciekawy save pewnego gracza na zmodyfikowanym nieco tym scenariuszu, który kiedyś znalazłem, niestety zamieszczenie go zżarłoby mi resztę limitu (przydała by się zmiana na Upload'zie, aby można było też pliki z rozszerzeniem .sav i .scn zamieszczać)
Jeszcze inna mapa jest używana okazjonalnie na hiszpańskim serwerze ttdistas.es - na niej jako jedynej znajduje się cała Europa, z całą Skandynawią, Hiszpanią, a nawet Islandią.
Co do wysokości, chyba najlepiej prezentują się mapy z małymi różnicami, zwłaszcza jak się spojrzy na Włochy czy Grecję. O wiele łatwiej też się na nich buduje.

Mapa wysokości ze scenariusza autorstwa Myfineshrine
http://upload.mouse.one.pl/view.php?file...iusza_.png

Mapa wysokości ze scenariusza Europy używanego na serwerach ttdistas.es
http://upload.mouse.one.pl/view.php?file...as.es_.png

Inne mapy wysokości Europy:
http://upload.mouse.one.pl/view.php?file..._bez_s.png

http://upload.mouse.one.pl/view.php?file..._ochy_.png

http://upload.mouse.one.pl/view.php?file...ia_v1_.png

http://upload.mouse.one.pl/view.php?file...ia_v2_.png
#2
Mając już odpowiednią mapę wysokości można użyć tej strony: http://ade.se/ttd/scenario-import-tool/ do wygenerowania listy miast wraz ze współrzędnymi, które następnie będzie można zaimportować za pomocą narzędzi McZapkie: http://openttd-polska.pl/Temat-Inne-Narz...istych-map - przedsiębiorstw się w ten sposób nie wygeneruje, ale przynajmniej miasta będą na swoich miejscach.
#3
Pomysł jak najbardziej trafiony, tylko na mniejszej mapce bo na tym monstrum co teraz jest to jak na huśtawce za duże lagi są, a przy wrzuceniu grf to serwer nie wytrzyma.
Poza tym aby był goal to jeszcze powinno gdzieś się wyniki zliczać na forum i zmieniać cel gry co jakiś czas, nie dziwi mnie, że się nie utrzymał, a szkoda bo byłem jego dużym zwolennikiem Wink
#4
Osobiście jestem zwolennikiem map 1024x1024, bo wiadomo, im większa mapa, tym więcej zasobów. Nie chodzi tu o zasoby serwera, chodzi tu o wydajność OpenTTD. Ładowanie mapy trochę trwa, łączenie klientów także (u mnie na łączu 40/6Mbps ok 12s). Do tego dochodzi synchronizacja pojazdów i zdarzeń na serwerze. Pauza przy połączeniu byłaby dobra, ale co jeśli ktoś by się łączył 3x na minutę? nie dałoby się grać.
Jeśli ktos posiada gotowy scenariusz/save BEZ NewGRF możemy wrzucić do testów. Na razie nic nie jest określone i możemy podmienić co chcemy, ale gorąca prośba aby w początkowym etapie nie proponować NewGRF.
Jak ktoś ma gotowy scenariusz (z miastami i przemysłem) prosze o podesłanie na maila i wrzucimy na serwer (prosze o zgłaszanie przez PW - tam podam maila).
#5
Chyba jedyny gotowy i dobry scenariusz z mapą Europy to ten autorstwa Myfineshrine. Jest on nawet dostępny z poziomu gry (a jednak byłBlinksmiley). Co więcej jest pod licencją Creative Common (CC-BY-NC-SA v3.0) Smile
Mogę przygotować wersję z oryginalnymi nazwami miast zamiast niemieckimi. Tz. Warshau będzie Warszawą, München będzie nadal München, a Rom będzie Roma. Jest ponad 500 miast więc trochę mi to zajmie.
Scenariusz nie ma dodatków, przemysł jest oryginalny - trochę go dużo (w miarę realistyczne rozmieszczenie) i będzie pączkował dalej. Trzeba by było jedynie pousuwać drzewa, bo jest nimi zarośnięta cała mapa.
#6
Można spróbować Wink
#7
Jeśli chodzi o drzewa, to oprócz oczywiście wyłączenia ich w opcjach, można je usunąć z pomocą minimapy ze Spring 2013 Patch Packa + GIMPa + tego narzędzia (jako woda) + narzędzi do generowania map McZapkie-go (które zamiast postawienia wody w danym miejscu użyją dynamitu).

Mogę to zrobić, jeśli @LaChupacabra dasz mi linka do konkretnego scenariusza, który chcesz przerabiać.
#8
Jedno jest pewne, ta mapa się nie nadaje, wymaga wielu przeróbek:
- przedsiębiorstwa otwierają się i zamykaja jak szalone
- pasażerowie/towary pojawiają sięna stacji nawet jeśli nie było tam pojazdu, pomimo tego, że save jest z najnowszej wersji
- pomimo ustawienia siatki dróg 3x3 miasta niechętnie usuwają stare odcinki drogi ale buduja nowe w siatce 3x3
- mnie osobiście nie wywala, czasami widze komunikat o braku połaczenia (średnio co 10min)
#9
No, faktycznie coś dziwne rzeczy dzieją się na tym scenariuszu. Podejrzewam, że winowajcą może być skrypt oryginalnie dodany do gry. U mnie na początku każdego miesiąca włączała się na chwilę pauza. W ogóle na początku dopiero po jakichś 15 sekundach gra ruszyła. Po wywaleniu skryptu bez względu na szybkość rozwoju miast była pokazywana ta sama wartość: co 30.000 dni. Nie wiem czy da się coś z tym zrobić. Jutro jeszcze coś pogmeram. Nie zauważyłem jednak problemu z pojawianiem się ludzi na stacjach. To raczej jest bug samego ottd, bo miałem już okazję wcześniej widzieć to w innej grze. Na przedsiębiorstwa jest sposób: "tylko sponsorowanie" w ustawieniach - u mnie działa. Co do dróg, jeszcze nigdy nie widziałem, aby w ustawieniach można było zmienić sposób w jaki istniejące już miasta mają budować nowe drogi.
Ogólnie to trochę lipa by była, gdyby się nie udało, bo jak by nie patrzeć przeszło połowę miejscowości już zdegermanizowałem. Co do drzew, poszedłem na łatwiznę i pozwoliłem im samym wymrzeć w edytorze, ale dzięki za propozycję pomocy pAterSmile
Jak się nie uda nic zrobić, to jest jeszcze Europe by qk też dostępna online na licencji GPL (wymaga usunięcia dodatków; nie ma przemysłu). Choć to w sumie też by było takie tymczasowe rozwiązanie. Docelowo najlepiej będzie stworzyć całkiem nowy scenariusz od podstaw. Wbrew pozorom, patrząc na to ile trzeba by było zmienić na istniejących już mapach, nie było by przy tym dużo więcej pracy.

Ps. Wie ktoś jak wpisać ø w ottd? Teoretycznie powinien to być kod alt+0248 (?) Zmieniłem nawet klawiaturę na duńską, ale nadal nie chce działaćSmiley57
#10
Postaram się dzisiaj wieczorem udostępnić własną mapę wysokości Europy stworzoną w podobny sposób do mojej. Pobrałem już potrzebne pliki dla Microdem, pozostaje mi je posklejać i wygenerować bitmapę. Miasta wygeneruję automatycznie (podam też dokładne współrzędne wycinka mapy wysokości).
#11
Oł je 97

^_^ jakis dobry trainset jeszcze by sie przydal... moze z jajem NARS?

Proponowalbym jednak wylaczyc samoloty i moze ECS/FIRS dac (ustabilizuje to bu... z firmami)?
#12
Dodajcie ten serwer do belek w rogu i niech ktos napisze o nim na tym wykopie, mialo tu pare osob konta.
#13
Spokojnie, to narazie tak testowo, z tąd duskusja o tym jak powinien wyglądać ten serwer, jak już dopracujemy szczegóły wtedy napiszemy na wykopie i pasek statusu też się pojawi.
#14
pAter jakbyś mógł zrobić większy wycinek Europy byłoby super. Chodzi o to, aby można był wybrać jaki obszar dokładnie miałaby ukazywać. Czy ma być cała Europa jak na mapie ttdistas.es czy jakiś jej ucięty ale bardziej szczegółowy fragment jak na mapie qk. No i czy widok ma być obrócony jak na Twojej mapie Polski, czy bardziej "naturalny" jak na mapie Myfineshrine. Moim zdaniem najlepsze byłoby takie ujęcie Europy jakie jest na jednym z dwóch pierwszych linków jakie dałem wyżej.
No i oczywiście lepiej, aby bitmapa była większa niż mniejsza. Przed dodaniem miast już na gotowo przydałoby się nieco wygładzić powierzchnie aby nie była tak chropowata jak na mapie Polski, no i oczywiście dodać rzeki i jeziora.

Niżej daje trzy przykłady jak ja bym to widział.

[Obrazek: 331Mapa_Europy_ca_a.png]

[Obrazek: 576Mapa_Europy_bardziej_s.png]

[Obrazek: 325Mapa_Europy_naturalny_.png]

Co do wielkości mapy. Też bym się skłaniał ku rozmiarowi 1x1. Również ze względu na płynność gry. Nie chodzi tu wyłącznie o wielkość pliku do pobrania, ale o fakt, że sama właśnie powierzchnia mapy obciąża procesor i to dość znacznie. To z kolei prowadzi do problemów z synchronizacją (każdy ma inny sprzęt; wielordzeniowość procesora nie ma znaczenia dla ottd - i tak używa tylko jednego), co dalej objawia się lagami. U mnie, pomimo wielu godzin gry, musiałem powiększać wykres zużycia danych, aby w ogóle zobaczyć ile to transferu mi ottd zużywa. Efekt większej mapy 2x2 jest mniej więcej taki jakby na małą mapę 1x1 już na starcie wpuścić ok.100-150 pociągów. Piszę to z własnych obserwacji. Na mapie Polski znaczne problemy z lagami zwykle zaczynają się przy 400-500 pociągach i równie sporej ilości samochodów. Na Firsie z dużą mapą, pomimo zwykle mniejszej ilości graczy, problemy te zaczynają się wyraźnie wcześniej, już przy ok.300 pociągach.
#15
@LaChupacabra: siłą rzeczy mapa będzie ucięta, ponieważ dane SRTM sięgają jedynie do 60°N (dosłownie kawałek nad Oslo) i na dole utnę do 35°N (Kreta) - czyli tak jak na mapie Myfineshrine. Jednak ja zostawię jeszcze więcej obszaru na wschód - będzie Kijów i Ankara. Nie będzie niestety Islandii i Finlandii. Będzie można automatycznie postawić miasta, będzie można sobie na singlu pograć na 2048x4096, z np. 30 poziomami wysokości, będzie można sobie uciąć mapę dowolnie na wschód/zachód żeby było 1:1, będzie można sobie dodawać dowolne NewGRFy bez obawy o błędy. Dzisiaj późnym wieczorem wrzucę na forum.
#16
Mapa Myfineshrine akurat ma największą rozpiętość północ-południeSmile Jako jedyna jest obrócona o 45°. Ten ostatni screen pokazuje bardzo zbliżony do niej zasięg. Natomiast podobny zasięg do tego co opisujesz ma mapa qk, z tym, że ona kończy się przed Oslo.
Czyli wychodzi na to, że możliwa byłaby do uzyskania mapa jak na środkowym screenie, ewentualnie z całą Hiszpanią, Turcją i Morzem Czarnym. W sumie taka mapa 2x1 też by była ciekawa.
#17
Obrócona o 45° wyklucza wygenerowanie listy miast http://ade.se/ttd/scenario-import-tool/
#18
Jednak nie będzie 2:1, zmyliły mnie obszary danych SRTM, których miniaturki są kwadratowe, a w rzeczywistości wysokość jest większa.

Poniżej uzyskana mapa wysokości (nie jest jeszcze dostosowana do OpenTTD!) pomniejszona do 4096 px wysokości (oryginalnie ma wymiary 9000x6705 px - jak komuś będzie potrzebna taka duża, to mogę udostępnić):
https://www.dropbox.com/s/qbtcypfi05u416..._x4096.png [5,28 MB]

Poniżej próba kadrowania 1:1. Jakieś propozycje?

[Obrazek: HvVfMDB.png]

Test importu miast:

[Obrazek: FjNErkdm.png]

Pliki do pobrania:
- Mapa wysokości
- Plik tekstowy z miastami do importu (import_land McZapkiego)
- Scenariusz z miastami (max wysokość 30)
#19
Wygląda OK. Jak uporamy się z autopilotem to wrzucimy testowo.
#20
(04-01-2016, 23:37)pAter napisał(a): Poniżej próba kadrowania 1:1. Jakieś propozycje?
Za dużego wyboru nie maSmiley57 Wychodzi na to, że albo Portugalia, cała Hiszpania i Irlandia albo część Turcji z Istambułem i zachodnie wybrzeże morza czarnego z całymi Bułgarią i Rumunią. No trochę niefajny dylemat.Worriedsmiley
Jakby to napisać... nie wiem czy nie lepiej by było użyć innej mapy wysokości z innego źródła z większym zakresem (ta też może być, ale te kompromisy są dość bolesne). Np. te screeny co widać pochodzą z Google Earth. Ktoś już pisał o tym, że można z programu za pomocą nakładki ściągnąć właśnie mapę wysokości. Nawet kiedyś próbowałem to zrobić - bez powodzenia.
Ale wracając do mapy, wrzuciłem ją do gry i powiem, że trzeba by było troszkę nad nią popracować. Oryginalnie jest dość chropowata, tak jak mapa Polski. Ale to w sumie jej wygładzenie nie powinno być dużym problemem. Jeśli nie znajdzie się żadna lepsza alternatywa zajmę się adaptacją tejSmile

Dobrze gdyby inni zainteresowani się wypowiedzieli co jest lepsze i w którym kierunku to ma iśćWink Propozycji formatu mapy jest już kilka.(Można też dodawać własne)
Chciałbym, aby na serwerze pojawił się jakiś dobry scenariusz, ale poświęcać czas na jego tworzenie tak dla samego siebie, to średnio mi się chce.
Jeśli będą zainteresowani, założę kilka nowych wątków z ankietami i wyborem wszelkich przemysłów, pociągów, reszty dodatków i innych ustawień.


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości