Ocena wątku:
  • 11 głosów - średnia: 4.36
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kolej Polish PKP Set v2.0
#1
Polish PKP Set 2.0

Dodatek dostępny on-line: TAK
Aktualna wersja: 2.0.11
Główny koordynator projektu: TadeuszD
Licencja: GPL
#2
Moja propozycja dotycząca zastąpienia wagonów standardowych (każdy typ towaru posiadałby oddzielne malowania):
  • osobowy
    • pasażerowie

  • wagon odkryty
    • węgiel
    • ziarno
    • ruda żelaza
    • owoce

  • platforma
    • drewno
    • stal
    • papier

  • cysterna
    • woda
    • ropa
    • kauczuk

  • wagon kryty
    • poczta
    • żywiec
    • towary
    • kosztowności
    • żywność
    • owoce
    • inne (dla FIRS, itp.)


Byłbym wdzięczny za informacje jakie towary można ujrzeć w FIRS i ECS.
#3
Rok temu twierdziłem, że duży wybór lokomotyw jest zbędny, bo i tak zwykle każdy ogranicza się do kilku maszyn. Przez ten czas, widząc ogromny wybór w NARS'ie, zmieniłem zdanie. Fajnie byłoby widzieć ogromny wybór taboru, chociaż i tak większość nie byłaby używana. Historia nowych lokomotyw kończy się u nas na EP09. Od 97' nie powstało u nas nic nowego, w pełni polskiego aż do 2011, kiedy to ZNLE Gliwice zbudowała lokomotywę towarową E6ACT. Inne pociągi - EN75/ER75, EU43 i EU44 (5 370) - są sprowadzane z innych krajów. I tak oto mamy 14-letnią dziurę. Proponuję dodać również te zagraniczne lokomotywy, które stały się u nas powszechne, ale wraz z datą ich pierwszej produkcji - EN75, EU43, EU44 (E186) i E189 (nie ma polskich oznaczeń). Nie wymieniam EU11, które zostało zamówione przez PKP, lecz ostatecznie trafiło do Włoch, gdzie służy do dziś.
#4
Ja uważam, że nie można dopuścić do tego żeby luka między jedną, a drugą lokomotywą była większa niż 5 lat. Uważam też, że Polish PKP Set nie musi posiadać tylko i wyłącznie polskich lokomotyw, ale również te które jeżdżą w Polsce a są produkcji np. rosyjskiej, jeżeli możemy je zaobserwować na polskich torach - to dlaczego mielibyśmy z nich rezygnować? Oczywiście należy skupić się na początku na Polskich, zakodować i narysować w pierwszej kolejności.
#5
Jeśli chodzi o wybór lokomotyw, to nie trzeba się jakoś bardzo ograniczać. Moim zdaniem należałoby jednak unikać sytuacji, kiedy w tym samym czasie następuje gwałtowny "wysyp" lokomotyw o zbliżonych parametrach. Zasada, że co ok. 5 lat pojawia się jakaś nowa lokomotywa, wydaje mi się bardzo rozsądna.

Problem wątpliwej przydatności więcej niż kilku maszyn można natomiast rozwiązać odpowiednio kształtując ich parametry. Jeśli odpowiednio dobierze się parametry lokomotywy wolnej ale taniej oraz szybkiej i drogiej w utrzymaniu, to każda z nich może okazać się niezastąpiona w sprzyjających im warunkach.
Poza tym pamiętajcie, że zawsze możemy zaprogramować dodatkową logikę, np. zabraniającą podpinania wagonów towarowych do Pm36 lub tak modyfikującą jej charakterystykę siły pociągowej, żeby jadąc z "bruttem" na haku zdechła na pierwszym podjeździe pod górkę...
#6
Stworzyłem małą listę lokomotyw, które przyszły mi do głowy. Brakuje w niektórych kilku danych, a inne trzeba uszczegółowić. Sprawdźcie mnie, sugerujcie coś nowego.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?...XlrNVJpZFE
#7
Hmm... Widzę same spalinówki i elektryki.Big Grin

No to ja zaproponuje coś z wcześniejszej epoki.
Wszak, skoro ma to być prawdziwy Polish PKP Set, to powinien on zacząć się zgodnie z historią, czyli... w listopadzie 1918r. Big Grin
Na początku powinniśmy więc mieć tylko tabor po zaborcach, oczywiście same parowozy. Moje typy to Tp4 i Ok1, choć ta druga wydaje mi się trochę za dobra jak na początek. Zgodnie z zasadą, że kolejna lokomotywa co 5 lat, to następny pasowałby Ty23 - silny parowóz towarowy. Po następnych 4 latach pojawiłby się istniejący już w obecnym secie OKl27. Podejrzewam jednak, że lokomotywa ta nie przebije parametrami Ok1, chyba że będzie wyraźnie ekonomiczniejsza w eksploatacji. Znacznie ciekawszą pozycję na pewno stanowić będzie wprowadzona w 1931r. szybka i mocna Pt31. Mając Pt 31 pod znakiem zapytania stoi natomiast sens wprowadzenia OKz32, istniejącej w obecnym secie - ma dokładnie tą samą moc co Pt31, a jest znacznie wolniejsza... Tym bardziej że niedługo po niej wchodzi Pm36 - kolejny parowóz osobowy, za to taki, z którego raczej nikt nie będzie chciał zrezygnować. Oczywiście już kombinuję, jak zrealizować możliwość upgrade'owania jej do wersji w otulinie aerodynamicznej...Wink
Potem jest II WŚ, a więc lekka zapaść w nowych konstrukcjach. Ty2/42, który powinien pojawić się w 1942 roku, jest lekkim parowozem towarowym, za to wyjątkowo udanym i mało awaryjnym (fajnie byłoby to oddać w grze...). Dopiero w 1947 pojawia się kolejny typowo polski parowóz, czyli pospieszny Pt47 - lokomotywa silna, szybka i ekonomiczna. Kwestią do rozstrzygnięcia jest pojawienie się "osiołka", czyli TKt48, który wchodzi niemal w tym samym czasie co Pt47, a nie jest w stanie niczego nowego zaoferować, no może poza wyjątkowo niską ceną. Podejrzewam jednak, że na tym etapie każdy ma już na koncie kilka milionów PLN i nie będzie się interesował drobnicą... Ostatnim akcentem ery parowozów byłby Ty51 - najsilniejsza, ale niezbyt szybka lokomotywa towarowa, która w latach 70 - 80-tych powinna zacząć przegrywać pod względem kosztów utrzymania z Diesel'ami.
Dostępność parowozów powinna skończyć się dla starszych typów ok. 1950r., zaś dla nowszych ok. 1970r.
#8
Na parowozach nie znam się kompletnie, dlatego ich nie wypisywałem. W Twojej liście brakuje mi Ol49, typowego pasażerskiego parowozu Tongue

Zwróć uwagę, że lokomotywy mogą mieć tą samą moc, ale będą już miały inne siły pociągowe, co jest ważniejsze. Dlatego Pt31 i OKz32 mogą mieć tą samą moc, ale na pewno ich siły pociągowe będą różne, co wpływa na charakterystykę jazdy. Koszty eksploatacji obu parowozów również będą różne, które de facto musimy "na czuja" ustalać. Jutro dorzucę parowozy do listy.

Dodatkowo fajnym bajerem byłyby stare wagony. Na przykład najpierw jednoosiowa węglarka Es, a dopiero znacznie później wprowadzić Eaos'a. Również można by przemalować wagony pasażerskie na oliwkowe barwy, a później zrobić je na zielone/czerwone. Smaku dodałyby przedwojenne wagony 3 klasy Smile
#9
Oelki nie uwzględniłem, bo wypadała mi za gęsto w zestawieniu z PT47 i Ty51.
Do swojej listy możesz dodać wszystkie "dyskusyjne" maszyny: OKz32, TKt48 i Ol49. Najwyżej potem coś się wykreśli, a parametry pozostałych tak ustawi w grze, żeby zwiększyć ich konkurencyjność.

O wagonach już myślałem. Na razie wyskrobałem wstępny prototyp wagonu osobowego, który w zależności od roku zakupu przybiera różne barwy. Ma też możliwość przebudowy między 1 a 2 klasą (taka przebudowa nic na razie nie daje, ale ładnie wygląda...): Tongue

[Obrazek: 990wagony.png]
#10
Kolor wagonu zależny od roku to genialny pomysł. Po roku 1990, mogły by się pojawiać również "losowo" różnokolorowe wagony - coś w stylu graffiti. Różne barwy wagonów zawsze będą cieszyć i nie znudzą się szybko Smile

Podobnie można było by zrobić z "towary" gdzie na platformach, mogły by się pojawiać różnego rodzaje części kolejowe, samochodowe lub platformy przykryte kontenerem w różnych kolorach.

Przebudowa z 2 klasy na 1 klasę mogła by wpływać na szybkość ładowania pasażerów oraz ilość miejsc + 20%.
#11
Miłośnikom wirtualnej kolei polecam następujący wątek: http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=25&start=0 . Istna kopalnia wiedzy i pomysłów dotyczących wagonów! Smile

Zmieniające się z upływem czasu rodzaje wagonów można uzyskać w OTTD na dwa sposoby. Typowy to zdefiniowanie kilku-kilkunastu różnych wagonów (np. od wspomnianych przez niemca trzyosiowych boczniaków aż po wagony IC) i odpowiednie dopasowanie ich okresów dostępności w menu zakupu. Drugi, to zdefiniowanie tylko jednego, generycznego typu wagonu i stopniowe podmienianie mu grafik oraz parametrów na coraz nowocześniejsze.
Każda z tych metod ma oczywiście swoje wady i zalety. Najlepszym rozwiązaniem byłoby więc umiejętne ich połączenie, żeby wykorzystać głównie te zalety.
Oczywiście to samo dotyczy również wagonów towarowych.

Co do "losowego" wyglądu wagonów, to na razie nic nie obiecuję. Randomizacja w GRF-ach to jakaś wyższa szkoła jazdy...Może kiedyś, w PKP Set 3.0...
#12
Jak przebudować z 2 kl na 1 to raczej minus 20 %. W wagonie pierwszej klasy jest o 2 miejsca na przedział mniej i jeden przedział mniej.
Choć wagon pierwszej klasy mógł by dodawać nie co do oceny przewozów. W końcu po części to jakim taborem zależy od zadowolenia z przewozów.
Wagon drugiej klasy ma 10 przedziałów po 8 miejsc. Czyli razem 80 miejsc siedzących w przedziałach. Do tego dochodzą jeszcze siedzenia na korytarzu. Takie składane ale nie pamiętam ile ich jest. Wagon pierwszej klasy ma 9 przedziałów po 6 miejsc czyli 54 miejsca. Wychodzi na to że wagon pierwszej klasy ma o 32,5% mniej miejsc niż wagon klasy drugiej.
Raczej pasażerowie szybciej ładować się nie powinni. W końcu drzwi są o takich samych wymiarach.
Co do graffity to jak już to na EN57 a nie na wagonach pasażerskich. Te to tylko jak były odstawione w tzw. "krzaki" to były w graffity.
Choć szczerze mówiąc wolał bym żeby akurat tego nie było.
Btw przewiduje się EN57 w wersji "InterRegio" ?? Tj. z wagonem pierwszej klasy?? Wtedy w rzędzie patrząc w szerz były 3 a nie 4 miejsca. Noto bene wygodniejsze niż w wagonach pospiesznych klasy pierwszej.
#13
(16-11-2011, 02:06)Rysh napisał(a): Przebudowa z 2 klasy na 1 klasę mogła by wpływać na szybkość ładowania pasażerów oraz ilość miejsc + 20%.
Wagon pierwszej klasy od wagonu drugiej klasy różni się tylko liczbą miejsc siedzących. 8 na przedział w drugiej klasie i 6 w pierwszej klasie. Liczba drzwi się ani nie zwiększyła, ani się nie poszerzyły Tongue To w jednostkach elektrycznych trzeba poprawić czas ładowania pasażerów.

P.S. Lista uaktualniona i posegregowana według roku produkcji. https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?...XlrNVJpZFE
#14
Oczywiście obaj macie rację z tą ilością miejsc w "jedynce".
Zmniejszenie ilości miejsc w 1 klasie to nie problem, ale niestety nie ma żadnego innego współczynnika, który by to zrekompensował i uwzględniał wyższą jakość usług. Pasażerów w OTTD wozi się niestety dokładnie tak samo, jak bydło...
Tak więc kwestia przebudowy z 2 na 1 klasę będzie musiała pozostać raczej tylko kwestią ładnego wyglądu...

Lista lokomotyw zrobiła się całkiem pokaźna. Czy docelowo rzeczywiście wszystkie one mają trafić do PKP Setu? Jeśli z takim samym pietyzmem podejdziemy do wagonów, to Set będzie liczył koło 200 pojazdów!
#15
Głównym założeniem wersji 2.0 jest kompatybilność z FIRS'em i ECS. Aby powstała lista wagonów, potrzebna jest najpierw lista wszystkich towarów, a do nich przypisze się wagony, w których mogą być przewożone. Niektóre towary można przewozić w kilku wagonach pod różną postacią (główne drobnicę). Tak powstanie pełna lista taboru, który jest potrzebny, a z niej będzie można wykluczyć to, co się dubluje lub pojawia w zbyt małych odstępach czasu.

Ze starymi wagonami i ogólnie ze wszystkimi wagonami będzie kilka problemów:
  • Większość wagonów obecnie potrzebnych nie miała swoich starszych odpowiedników.
  • Wagony z reguły mają określony tonaż. Dla materiałów o dużej gęstości nie będzie problemu, ale np. jak obliczymy ile ton drewna mieści się na wagonie nie przekraczając skrajni?



(16-11-2011, 18:53)robert051 napisał(a): Btw przewiduje się EN57 w wersji "InterRegio" ?? Tj. z wagonem pierwszej klasy?? Wtedy w rzędzie patrząc w szerz były 3 a nie 4 miejsca. Noto bene wygodniejsze niż w wagonach pospiesznych klasy pierwszej.
Z tego, co pamiętam, to ED72 ma jeden człon klasy pierwszej.
#16
Niemal wszystko o towarach w OTTD jest w poniższych linkach:
http://newgrf-specs.tt-wiki.net/wiki/NML...go_classes
http://newgrf-specs.tt-wiki.net/wiki/Car...rgo_Labels
Można by więc stworzyć kolejny arkusz, w którym w kolumnach są towary, a w wierszach - propozycje wagonów. Znak "x" na przecięciu oznaczałby obsługę danego towaru. Wtedy będzie widać, czy już mamy pełne pokrycie towarów.

Brakiem starszych odpowiedników wagonów nie przejmowałbym się. Jak rozumiem, i tak będziemy się starać zastąpić wszystkie domyślne wagony z OTTD. Zaś odpowiednią logikę wyznaczającą limity pojemności wagonów wystarczy po prostu zawrzeć w GRF-ie, tak jak zrobiłem to już w przykładzie WM-15A. Wink

edit:
Z tymi towarami to jest tylko jedno, za to spore ograniczenie. GRF może obsłużyć jednostkowo maksymalnie 32 towary. Jeśli chce się obsłużyć pełny zakres dostępnych towarów, to należy używać tylko kombinacji klas towarów, a nie konkretnych towarów.
#17
mógłbym czasem coś narysować, postaram się jakoś pomóc Wink A czy nikt nie pamięta o lux torpedzie?

A sądze ze te 1 klasy to bez sensu, bo kazdy bedzie wybieral te które przewiozą więcej, Gdyby była funkcja że 1 klasy zarabiałyby więcej to by miało jakiś sens.
#18
(16-11-2011, 20:40)TadeuszD napisał(a): Oczywiście obaj macie rację z tą ilością miejsc w "jedynce".
Zmniejszenie ilości miejsc w 1 klasie to nie problem, ale niestety nie ma żadnego innego współczynnika, który by to zrekompensował i uwzględniał wyższą jakość usług. Pasażerów w OTTD wozi się niestety dokładnie tak samo, jak bydło...
Tak więc kwestia przebudowy z 2 na 1 klasę będzie musiała pozostać raczej tylko kwestią ładnego wyglądu...

Lista lokomotyw zrobiła się całkiem pokaźna. Czy docelowo rzeczywiście wszystkie one mają trafić do PKP Setu? Jeśli z takim samym pietyzmem podejdziemy do wagonów, to Set będzie liczył koło 200 pojazdów!

Ale policz sobie liczbę okien w wagonie klasy pierwszej a wagonie klasy drugiej. Po prostu długość jednego przedziału w wagonie klasy pierwszej idzie na zwiększenie miejsca na nogi w pozostałych przedziałach.

#19
Wagony pasażerskie dzielą się jeszcze na standardy: X, Y, Z. Któryś z nich mieścił 11 przedziałów. Pozostańmy przy najbardziej pospolitej wersji 10-przedziałowej.

Będzie można wykorzystać istniejące już w secie wagony pasażerskie?

Zerknijcie ponownie do dokumentu. W arkuszu Wagony powoli tworzy się lista towarów z przydziałem wagonów. Na razie wybór jest ogromny. Nawet aż za ogromny.

Pytanie do Tadeusza: Co jest lepsze? Przypisać kilka "ogólnych" wagonów dla danego typu towaru, czy kilka wagonów jednemu towarowi?
#20
Szanowni Panowie zarejestrowałem się ze względu na ten projekt. Do tej pory uczestniczyłem w życiu OpenTTD jako bierny obserwator i bracz, ale teraz chciałbym się włączyć tylko tak troszkę. Jako, że jestem z Lubelszczyzny gdzie kolej trochę się wykoleja to i moja "pomoc" będzie symboliczna.
Rozumiem, że projekt na fazie projektu przybiera ogromne rozmiary i wiem, że dodawanie kolejnych pociągów to tylko więcej roboty a rąk do pracy nie przybywa. Jednak odważę się zapytać o
http://wind.lap.pl/gal_szyn.html
http://www.klf.lubelskakolej.net/szyn.html
Nie mam odwagi zapytać o lokomotywy cargo czy szerokotorowe, które u nas również występują.
Pozdrawiam i życzę powodzenia.


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości