Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cargodist - jak używać i jak nie używać
#1
Patch cargodist, dostępny oficjalnie od wersji 1.4.0, jest moim zdaniem jedną z najlepszych modyfikacji OpenTTD, ale wymaga trochę innego podejścia niż standardowe "linia z A do B".
Rzeczy, o których niżej piszę, dla większości być może są oczywiste, ale ponieważ na serwerach widzę wciąż te same błędy (a i sam je popełniam), stąd pomysł tego artykułu.
Na początek cargodist z włączoną opcją tylko dla pasażerów i poczty (o towarach w FIRS i zastosowaniu drezyny opowiem innym razem).

Po pierwsze, pasażerowie sami decydują, gdzie chcą jechać, w obrębie sieci danej firmy.
Nie działają polecenia unload all (rozładuj i załaduj) oraz transfer (przeładunek), a także conditional order jump (warunkowy skok poleceń).
Po pierwsze dlatego, aby się algorytm nie zapętlił, ale przede wszystkim nie ma potrzeby takiego kombinowania.
Do tej pory, aby zasilić pociąg strumieniem pasażerów dowożonych autobusami, trzeba było ręcznie ustawiać w każdym autobusie "przeładunek" i żaden autobus nie mógł mieć innego rozkazu bo by "ukradł" ten ładunek.
Teraz wystarczy zrobić sieć autobusów, które zarówno będą zarabiać na połączeniach lokalnych, jak i dowozić i odwozić pasażerów na/z stacji.
Mało tego, np. pasażerowie generowani przez małą miejscowość i dowożeni do jakiejś stacyjki, będą kontynuowali podróż w różnych relacjach, wystarczy rozwinąć listę czekających pasażerów, aby to sprawdzić:

[Obrazek: cargodist1.jpg]
z Kralovego Hradca dowożeni są do Pardubic, a stamtąd do wielu innych stacji i to się dzieje samo przez się - bo w Pardubicach zatrzymują się pociągi które tam dowożą, lub dowożą do innych stacji przesiadkowych.

Nie trzeba wozić pasażerów od punktu A do B, można zbierać ich po drodze z mniejszych miejscowości, nie ma też wtedy potrzeby blokowania stacji komendą "full load" - pociąg załaduje się po drodze, albo też, co częściej się zdarza, na stacji będzie już komplet przywieziony innymi środkami transportu.
Tu przykład stacyjki Szumperk praktycznie w "szczerym polu" - jest tylko 10 pasażerów z tej stacji, ale wagon motorowy przywiózł kilkuset pasażerów którzy czekają, aby jechać w stronę Pragi lub Ostravy, jednocześnie wagon motorowy odwozi tych, którzy na tej stacji zechcieli wysiąść:

[Obrazek: cargodist2.jpg]
Przy okazji przykład rozwiązywania problemu pociągów osobowych i pospiesznych - osobowe mają perony z boku, dodatkowo w rozkładzie jazdy dobrze jest dać 5-10 "dni" czekania, wtedy pospieszny ma szansę wyprzedzić
(dodatkowo pomaga w tym odpowiednie ustawienie semaforów wyjazdowych).

Generalnie, im więcej stacji i rozbudowana sieć, tym więcej mamy do transportowania, a sam przeładunek to już sprawa pasażerów, nie nasza.

Ale tu właśnie zaczynają się schody, do pokonywania których służy przede wszystkim graf przepływu towarów:
[Obrazek: cargodist3.jpg]
Na powyższym przykładzie widzimy prawidłowe (zielone) strumienie pasażerów - dowożeni i odwożeni są autobusami na jedną stację, a na tej stacji, oprócz dalekobieżnych, są pociągi podmiejskie zawożą na drugą stację w celu przesiadki do innej relacji.

Bardzo istotna jest tutaj wydajność transportu miejskiego. Niestety autobusy czasem nie wystarczają, dlatego bardzo wskazane są tramwaje, a w późniejszych etapach również metro. 2cc trains set zawiera zestaw wolnych (60km/h) ale pojemnych pociągów z szybką wymianą pasażerów. Jest też newgrf 2cc Subways from the 2cc Set zawierający tylko metro (również takie jak w Wawie), polecam uwadze.

Brak wydajnego transportu miejskiego powoduje dwie rzeczy.
Po pierwsze, pasażerowie nie mogą dojechać na stację by zapełnić pociąg:

[Obrazek: cargodist4.jpg]

Na powyższym grafie widzimy czerwoną linię z Kraków Wschód do Kraków - czyli dużo pasażerów chce jechać w tej relacji, a nie może.

Po drugie, i gorsze, pasażerowie czekają na stacji, nie mogąc dojechać do finalnego przystanku przeznaczenia.
A dopiero wtedy dostaniemy przychód!
Przykład dwóch błędów na jednej stacji:
[Obrazek: cargodist5.jpg]
po pierwsze, pasażerowie którzy wysieli w Myszkowie, nie mogą się dostać do Zawiercia, bo za mało jest autobusów. To się da poprawić.
Ale co gorsza, pasażerowie z Zawiercia stoją na stacji i nie mogą pojechać dalej, bo pociągi są już zapełnione.

A jak wiadomo, cała sieć jest tak silna, jak najsłabsze ogniwo.
Te czerwone ogniwa trzeba lokalizować na wykresie, sprawdzać gdzie konkretnie chce jechać większość pasażerów i rozwiązywać problem (więcej pospiesznych bezpośrednich, albo odwrotnie, więcej osobowych).

Inna ważna rzecz związana z cargodist, na przykładzie linii Kraków-Praga przez Bielsko.
Topologia była taka, ze w Bielsku było odgałęzienie na Śląsk:
[Obrazek: cargodist6.jpg]
Gdybym zrobił pociąg bezpośredni Kraków-Praga, to po pierwsze mógłby jechać pustawy, bo w Krakowie jest 2000 pasażerów, ale większość chce w innym kierunku.
Gorzej, bo w Bielsku jest ich 6000, bo nie tylko z Bielska, ale też ze Śląska.
Prędzej czy później Cargodist "zorientował by się" że można ich przewieźć via Kraków, w efekcie płaciliby za dystans Bielsko-Praga ale czas przejazdu Bielsko-Kraków-Praga - czyli mało płacą, dużo jeżdżą.
Z drugiej strony, może być też sytuacja odwrotna - puścimy pociąg do Pragi z zatrzymaniem w Bielsku, ale będzie zajęty przez pasażerów Kraków-Bielsko,
w Bielsku akurat mało kto wsiądzie i dalej pojedzie pustawy.
Na prawdziwej kolei radzą sobie z tym, dając na niektóre pociągi klauzulę
"tylko dla pasażerów w komunikacji międzynarodowej".
I tak samo można w openttd, używając dla stacji Bielsko dyrektywy "no unloading and take cargo" (nie rozładowuj), i to samo w druga stronę, dla węzłowej stacji stacji Pardubice.
Jak ktoś chce jechać Kraków-Bielsko albo Praga-Pardubice, to są do tego osobówki.
#2
Przeczytałem całe obejrzałem poradnik na tubie i tak nie ogarniam
#3
Chciałbym więcej skumać z tej tematyki bo nie ogarniam sprawy Sad

Cargodist automatycznie działa w wersji od 1.4.0?? Bo troche nie ogarniam Sad
#4
Tak, CargoDist jest wbudowany w OTTD.
Może uproszczę to mocno - CargoDist w przypadku pasażerów polega na tym, że jeśli masz linię i na niej 3 stacje, to pasażerowie sami wybierają gdzie chcą jechać. Nie ma tak, że na pierwszej stacji załaduje 100%, na drugiej to rozładuje i weźmie znowu 100% i jedzie na trzecią stację.
Jeśli masz jedną linie i stacje A -> B -> C, to na przykład, z miasta A jedzie 25% ludzi do miasta C, a 75% do miasta B, wtedy CargoDist sam rozlokuje pasażerów. Nie ładuje pociągu do pełna i nie rozładowuje go na kolejnej stacji. Wiezie ludzi tam gdzie oni tego chcą.
Tak samo jest z łączonymi relacjami, kilkoma liniami na jednej stacji itd., ludzie się przesiadają, mają konkretne destynacje itp.

Nie wiem czy bardziej da się to uprościć... Tongue
#5
ok, rozumiem Smile cargodist działa też w przypadku innych towarów? Big Grin bo towary własnej woli w przeciwieństwie do ludzi mieć nie powinny Big Grin
#6
dla ''TOWARÓW'' działa coś takiego że rozlokowywane są one do różnych miast Smile
#7
A jak włączyć ten graf rozpływu pasażerów ?? bo kurcze szukam inie mogę znaleźć ...
#8
Cargodist można osobno włączać/wyłączać dla pasażerów, poczty, kosztowności oraz wszystkich innych towarów.
Towary własnej woli nie mają, ale osoby wysyłające te towary mają.
Graf mozna włączyć w dwóch miejscach - na minimapie oraz rozwijajc menu "mapa świata".
#9
Mam kłopot z CargoDist w transporcie miejskim. Grałem na Mapie Polski. Wszystko było dobrze, kiedy miałem jedną, mającą kilka przystanków linię autobusową. Problem zaczął się, gdy otworzyłem drugą. Co pewien czas na pewnych przystankach niektóre z autobusów miały koszt, zamiast zysku lub przychodu.
Dodam, że linia 1 i 2 miały wspólne przystanki – przedostatni i końcowy.

Przepływ ludzi na obu liniach był na właściwym poziomie. Robiłem testy pod wzgl. ilości autobusów, stworzyłem połączenie łączące stacje linii 1 i 2, ale to nie zmieniło opisanego wyżej problemu.
Jakie mogą być przyczyny kosztów na stacjach/przystankach?
#10
Chodzi o takie czerwone kwoty zamiast zielonego zysku lub żółtego transferu?
Też to zauważyłem. Generalnie w klasycznym openttd ujemny przychód jest wtedy, gdy pojazd wiezie ładunek z kredytem transferu opiewającym na dużą odległość, a tymczasem zmienią się jego rozkazy i rozładuje się on wcześniej. Musi wtedy zwrócić nadwyżkę kredytu.
Jest to pozorna strata jak zawsze przy transferze - inny pojazd zarobił dużo na konto niezrealizowanego transportu więc ten drugi musi oddać, kasa ma się zgadzać.
Nie wiem, skąd się biorą te czerwone liczby w cargodist, ale przypuszczalnie z tego samego powodu - cargodist zmienia trasy.
#11
Gdzieś o tych stratach było, generalie zrozumiałem iż został przekroczony czas transportu towaru/pasażerów. Algorytm Carodist, ponoc ma takie ustawienia.
#12
Chodzi Ci o udział procentowy transferu w całym transporcie. Jest to w ustawieniach zaawansowanych.
#13
Nie bardzo. Raczej o to że są generowane "zyski ujemne" w transporcie pasażerów, pojeżdza autobus pasażerowie wysiadają i łup cyferki na czerwono. Problem pojawia się przy rozbudowanej sieci połączeń. Możliwe iż jest to związane z udziałem procentowym, lecz pewien nie jestem.
#14
Możliwe, że jechali trasą okrężną, a opłata jest za najkrótszą drogę - w efekcie opłata jest mniejsza niż spodziewana i przedpłacona w kredycie tranzytu.
Tak się dzieje przy rozbudowanej sieci, gdy brakuje połączeń bezpośrednich między sąsiednimi węzłami.
Weźmy jeszcze raz pod wagę ten obrazek:
[Obrazek: cargodist3.jpg]
Taki układ dobrze pracuje w celu komunikacji ze stacją kolejową która wywozi pasażerów daleko, ale pasażerowie w komunikacji lokalnej, chcąc przejechać do sąsiedniego przystanku, muszą nadrabiać drogi i się przesiadać na głównej stacji.
W rzeczywistości prędzej by przeszli niż jechali tam i z prawie z powrotem,
ale w openttd jest ten feler, że jadą tam i z powrotem a opłata jest za najkrótszą drogę.
Rozwiązaniem jest puszczenie autobusów po obwodnicy łączącej odnogi "gwiazdy".
#15
Mam takie połączenie:
[Obrazek: przeplywp_wrnnshs.png]
Pasażerowie są dowożeni do stacji Katowice z innego miasta. Jednak nie o pociąg chodzi, a o tramwaje, które ponoszą wysokie koszy. Rozumiem, że odległość się liczy, ale tutaj chyba nie ma aż tak źle?
#16
Może to być nie wina tramwajów a pociągów. Jakie trasy masz? może np z Gliwic do Katowic pociąg jedzie przez Warszawę?
#17
Dwie sprawy - transfer (nie tylko w cargodist) wykazuje czasem ujemne zyski, ale to są nieistotne sprawy - po prostu przy przesiadce drugiemu tramwajowi dawany jest "kredyt" - część zarobku pociągu szacowana z prędkości tego pociągu (żółte liczby) - jak jest przeszacowany (bo tramwaj wolny), to trzeba go zwrócić.
Ale nie ma to żadnego znaczenia dla całości finansów - liczy się suma zarobku pociągu tramwaju.

Druga sprawa to czerwony link z Katowic gdzieś tam - jeśli jest za mało pociągów i jest dużo pasażerów oczekujących, ranking stacji spada - jeśli jest poniżej 50%, to tracisz pasażerów - i wtedy jest realna strata zarobku.
Na drugi raz pokaż detale stacji aby nie wróżyć z fusów.
#18
Mogę save wystawić, bo to dopiero kilka lat gram. Pociąg jedzie bezpośrednio z Stacji dalekiej, potem bliższej i Kato.
#19
Co oznaczają poszczególne kolory tych lin ? Np. Czerwone że pasażerowie nie mają czym dojechać, a jak z innymi kolorami ? Przy stacjach towarowych też są różne kolory tych linii.
#20
(13-01-2016, 22:25)speed_cars napisał(a): Co oznaczają poszczególne kolory tych lin ? Np. Czerwone że pasażerowie nie mają czym dojechać, a jak z innymi kolorami ? Przy stacjach towarowych też są różne kolory tych linii.

Łatwo można wywnioskować:

1) czerwony = połączenie jest przeładowane (możesz dobudować dużo pojazdów, bo jest za dużo oczekującego towaru/pasażerów w stosunku do środków transportu)
2) pomarańczowy = lekko przeładowane (towaru/pasażerów jest sporo, można dokupić kilka dodatkowych pojazdów)
3) żółty = trochę poniżej normy (nie jest źle, jednak można dokupić ~1-2 pojazdy)
4) zielony (ciemny) = nasycone (ilość towaru/pasażerów adekwatna do liczby pojazdów - nie trzeba nic zmieniać)
5) zielony (jasny) = lekko nasycone (pojazdy zazwyczaj zabierają w całości towar/pasażerów, jednak mogą nie zapełniać się w 100%)
6) zielony (jaskrawy) = mało nasycone (albo masz za dużo pojazdów [i tylko niektóre są w stanie zarobić - reszta jest na minusie], albo za mało towaru/pasażerów jest w stanie znaleźć się na stacji [za mała produkcja w przedsiębiorstwie/za mało domów w okolicy])
7) biały = nieużywane (połączenie jest, jednak nikt nie chce jeździć [albo połączenie jest zupełnie nowe i potrzeba jeszcze kilku dni na określenie koloru])


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości